9 december 2015

PvdA Katwijk: biedt Scum de ruimte

PvdA bezoek Scum 2015

Al geruime tijd is jongerencentrum Scum een begrip voor de jongeren in Katwijk. Toch is er nog veel verbetering mogelijk in de samenwerking met de gemeente. Als onderdeel van een wijkbezoek, klopte de PvdA Katwijk aan bij Scum om poolshoogte te nemen. De gemeente blijkt op meerdere punten ruimte te kunnen bieden, zodat Scum kan blijven doen waar het goed in is.

“Er verandert veel bij Scum. De tijd van ‘6-guldenflessen-Canei’ zijn wel voorbij”, vertelt voorzitter Nicolien Kuyt. Toch zijn het vooral de 18+’ers die voor de inkomsten zorgen. Maar Scum wil juist de 18-‘ers bereiken. “Voor de gemeente hebben we een imago hoog te houden, maar een duidelijke visie op jongeren ontbreekt.”

Drugs is bij Scum niet toegestaan. Dat betekent wel dat jongeren met drugsproblemen uit zicht blijven en bijvoorbeeld rondhangen in de duinen. Scum haalt graag de straat naar binnen door deze jongeren een plek te bieden. Taken en verantwoordelijkheden geven helpt, maar professionele hulp is niet altijd voor handen. “Het is schipperen tussen wat je als Scum wilt zijn en wat de gemeente van ons wil zien. Wij willen graag klaarstaan voor jongeren, maar dan moet de gemeente wel helpen.”

De gemeente heeft nog geen groen licht gegeven voor de verbouwingswensen van Scum. De kleine kamers zijn niet multifunctioneel en er is weinig opslagruimte. Ook de kleine klusruimte en de bierpomp zijn moeilijk bereikbaar. De PvdA vindt dat er bij het Scum van nu een gebouw hoort die dat kan huisvesten. Samenvoegen van ruimten zou al veel schelen. Het wegvallen van Tripodia geeft bovendien nieuwe mogelijkheden. Namelijk het overnemen van activiteiten voor 18+’ers om zo jongeren-faciliteiten van 18-‘ers te kunnen financieren. De PvdA Katwijk zet zich er voor in dat Scum de nodige ruimte wordt geboden om een bruisend centrum voor de jeugd te blijven.

Waar ben je naar op zoek?