12 maart 2016

PvdA Katwijk kookt bij Salem voor NLdoet

Ook de PvdA Katwijk zet zich vrijwillig in met NLdoet. Waar de bewoners van verzorgingstehuis DSV Salem normaal gesproken twee gangen te eten krijgen, wordt dit keer een luxe driegangenmenu voorgeschoteld. Hier is werk van gemaakt voor 7 verschillende groepen en samen met de leden van de Lions club Katwijk. Met een rijk gevulde krabsalade, een verse zalm uit de oven en ijs als dessert, was het genieten geblazen voor de bewoners van het verzorgingstehuis. Om het feest compleet te maken was er ook een accordeonist. Begeleid door de accordeon werd er met volle borst meegezongen. Want de oude liederen die kenden ze nog wel.

Bij DSV Salem wordt altijd voor kleinere groepen gekookt van 10 a 15 bewoners. Daarbij worden zoveel mogelijk de oude gebruiken en gewoontes aangesproken. Dit omdat het korte termijn geheugen niet meer zo goed is. Maar oude herinneringen en gebruiken zijn vaak nog wel bijgebleven. Zo word er traditionele muziek en psalmen gedraaid over de speakers. Daarbij wordt zoveel mogelijk gekeken naar datgene dat de bewoners nog wel zelf kunnen. De routines worden aangepast aan hoe de bewoners dat van hun oude thuissituatie gewend zijn.

De PvdA Katwijk vond het dan ook mooi om hier een dag bij te kunnen helpen. Of het feestmaal de bewoners nog lang bijblijft is de vraag. Maar de glimlachen, bedankjes en zelfs applaus gaven zeker aan dat de bewoners er van hebben genoten. “Jullie mogen morgen weer langs komen” Aldus een bewoonster.

20160312_133227

IMG-20160312-WA0005