Dit vindt de PvdA Katwijk

De PvdA Katwijk vindt dat er veel dingen zijn die beter kunnen in Rijnsburg, Valkenburg en Katwijk. De mensen die hier wonen zorgen al goed voor elkaar. Maar de gemeente moet ook goed zorgen voor de mensen. Daar hebben we plannen voor! Hier lees je wat wij het allerbelangrijkste vinden.

Luister je liever naar onze plannen? Klik dan op de zwarte balk onder elke alinea.

 

Betaalbare huizen

We willen dat iedereen fijn kan wonen. En dat iedereen een mooi huis kan kopen. Het is nu heel lastig om aan een huis te komen. Vooral als je niet veel geld hebt. Als je een huis koopt, moet je er daarom echt in wonen en niet verhuren aan andere mensen. Dan weten we zeker dat huizen niet zomaar worden gebruikt om rijker van te worden. Maar dat het echt een thuis wordt. Ook willen we veel nieuwe huizen bouwen. Die moeten goed zijn, maar ook betaalbaar. Zo kunnen mensen met minder geld een fijn plekje hebben om te wonen.

 

Zorgen voor elkaar

Iedereen die last heeft van hun gezondheid, moet goede hulp krijgen. Die zorg moet goed zijn. Dat betekent dat de zorg in de buurt is, of dat mensen in hun eigen huis geholpen worden. Wij willen dat de hulp die mensen krijgen, precies is wat zij nodig hebben. Daarom moet de gemeente meer geld geven aan de zorgverleners, zodat zij goed kunnen werken. Mensen die pijn hebben, hoeven dan niet lang te wachten op zorg!

 

Een mooie natuur

Het gaat niet goed met de natuur. Daarom moeten we er voor zorgen dat er meer bomen en planten komen. Zo worden wijken mooi en groen. Dit is goed voor de dieren en de mensen die hier wonen. We moeten ook voor meer mensen groene energie hebben. Dan komt de stroom uit de natuur, wat goed is voor het klimaat. Als er nieuwe plekken worden gebouwd in de dorpen, zorgen we ervoor dat er meer ruimte is voor de natuur en minder voor auto’s. Zo kunnen we samen goed zorgen voor de wereld om ons heen!

 

Iedereen mag meedoen

We willen mensen helpen die weinig geld hebben, of schulden hebben. Want niemand mag in armoede leven. Niemand mag honger hebben. Ieder kind moet met een volle buik naar school kunnen. In de dorpen zijn er al veel mensen die vrijwillig andere mensen helpen, door boodschappen voor ze te kopen of ze te helpen met hun schulden. Wij willen dit soort plannen steunen. Ook moeten er lessen komen voor mensen die lezen of schrijven lastig vinden. Zo kunnen we uiteindelijk allemaal meedoen!

 

Alle plekken bereikbaar

Het is voor mensen met een rolstoel of die moeilijk lopen, lastig om overal in de gemeente te komen. Er moet beter naar deze mensen worden omgekeken. Dat betekent dat plekken die voor iedereen zijn, ook echt voor iedereen bereikbaar zijn. Dan zijn er minder trappen en meer brede deuren, zodat iedereen naar binnen kan bij openbare plekken. Ook werkplekken moeten toegankelijk zijn, dan kunnen mensen met een (lichte) beperking ook werken.

 

Iedereen mag er zijn

In de gemeente Katwijk moet iedereen zichzelf kunnen zijn. Iedereen moet zich veilig voelen. Bijvoorbeeld mensen die op hetzelfde geslacht vallen. Of mensen die zich anders voelen dan het geslacht waarmee zij geboren zijn. Wij willen zorgen dat deze mensen zich welkom voelen in onze dorpen. Ook mensen die hier net komen wonen uit een ander land moeten hier fijn kunnen wonen. Dan kunnen zij de taal leren en ook meedoen in de gemeente. Iedereen is mens en ieder mens is mooi!

 

Veilige straten

Het verkeer kan veiliger. Daarom willen we dat auto’s beter oppassen voor fietsers en lopende mensen. In plekken waar mensen wonen, moeten auto’s langzamer rijden. Fietsers en lopende mensen moeten bij de rotonde voorrang krijgen. Er moeten ook meer bussen rijden, vooral in Rijnsburg en Valkenburg. De bus moet ook in de nacht rijden.

 

Gezellige buurten

Wijken moeten fijn zijn om in te wonen. Dit betekent dat er mooie plekken zijn waar je met vrienden kan afspreken en waar genoeg winkels zijn. Er moet ook gesport kunnen worden en er moeten plekken zijn waar je van onze cultuur kan genieten. De winkels mogen nu niet open op zondag, maar wij vinden dat het wel zou mogen. Volgens ons mogen er ook meer feestjes en evenementen worden georganiseerd. Zo worden onze dorpen een stuk gezelliger!

 

Vind jij deze dingen ook belangrijk? Stem dan op PvdA Katwijk! Je mag stemmen op 14, 15 en 16 maart. Als je meer wil weten over stemmen en de gemeente, klik dan op de foto van onze kandidaten onder de zwarte balk.