Betaalbare woningen met genoeg groen belangrijker dan hoogteregels

Door Tom Reedijk op 2 mei 2022

De woningnood is hoog in Katwijk. De gemeente heeft daarom een plan gepresenteerd met plekken waar de komende jaren binnen Katwijk 2.500 woningen kunnen worden gebouwd. De discussie in de gemeenteraad ging wat betreft de PvdA teveel over hoe hoog er gebouwd mag worden. Belangrijker is dat de júiste woningen worden gebouwd: betaalbare woningen. En als we bouwen, moeten we ook zorgen voor meer groen en goede voorzieningen.

Verdichten noodzakelijk om toekomstige vraag aan te kunnen’

Vanwege de vraag naar huizen nu én in de toekomst, moeten er in Katwijk in totaal 8.000 woningen gebouwd worden voor 2040. Een groot gedeelte hiervan komt op Valkenhorst (5.600 huizen). De rest moet dus in bestaand Katwijk komen. Waar en hoe precies is door het college onderzocht in de zogenoemde ‘verdichtingsvisie’. In dat plan worden plekken genoemd waar ruimte is om in totaal 2500 woningen te bouwen: o.a. in de Hoornes/Rijnsoever, het Havenscharnier, de Duinvallei maar ook in Katwijk aan den Rijn, Rijnsburg en de Woerd. Als de gemeenteraad op 12 mei met deze plannen instemt, komt vast te staan waar deze woningen dus komen en onder welke voorwaarden.

Op een paar plekken gaan we daarbij ook wat hoger bouwen, tot maximaal 40 meter. Dit is niet hoger dan dat we op diverse plaatsen al kennen binnen Katwijk. In de discussie over hoe en waar we in Katwijk moeten bouwen gaat het echter toch vaak over de vraag hoe hoog er gebouwd mag worden. Wat de PvdA betreft is dat niet waar de discussie het meest over zou moeten gaan.

Betaalbare huizen en groene omgeving prioriteit

De PvdA heeft altijd gezegd dat het hoort te gaan over hoe we meer betaalbare woningen gaan realiseren. PvdA-Raadslid Tom Reedijk: “In de plannen worden gebieden aangewezen waar huizen komen. In sommige van die gebieden staat het aantal nog niet vast, en staan er bijvoorbeeld voor een gebied tussen de 400 tot 1.100 woningen gepland. Voor de PvdA geldt bij het bepalen van de precieze aantallen de vraag hoe we de meeste betaalbare woningen realiseren. En als we die woningen dan bouwen, moet er ook meer groen komen. Op plekken waar er water is, moet dit water ook zoveel mogelijk te beleven zijn voor alle inwoners. Extra bouwen vraagt ook om goede voorzieningen, zoals een bibliotheek en een buurthuis nabij. Dan kan hoger bouwen juist een prima oplossing zijn om Katwijk voor iedereen een thuis te houden.”

Tom Reedijk

Sinds 2017 kan ik mijzelf Valkenburger noemen. Valkenburg is echt een fijn dorp om te wonen met een sterke eigen identiteit. Denk bijvoorbeeld aan de Paardenmarkt of het zichtbare Romeinse verleden. En de band met het voormalige vliegkamp. Maar dat zit ‘m ook in de kleine dingen: mensen die elkaar groeten wanneer ze elkaar tegenkomen

Meer over Tom Reedijk