Bouwen op Valkenhorst stapje dichterbij?

Door Tom Reedijk op 18 juli 2022

Tijd om huizen te bouwen op Valkenhorst! De gemeente praat er al 18 jaar over, maar nu is eindelijk een belangrijke stap gezet: het bestemmingsplan voor dat gebied is door de raad vastgesteld. De PvdA heeft ingestemd met het bestemmingsplan omdat we daarmee een aantal goede zaken, die wel degelijk in het bestemmingsplan zitten, regelen. Vooral omdat we daarmee vastleggen dat van de eerste 3.500 woningen die we gaan bouwen, minimaal de helft betaalbaar zijn.

Stikstof zorgde voor problemen
Onduidelijkheid over de regels en gevolgen van stikstof zorgde lange tijd dat het bestemmingsplan niet goedgekeurd kon worden, terwijl de plannen wel klaar lagen. Doordat twee boerderijen in het gebied zullen stoppen, de hangaars van het gas af gaan en er een maximaal aantal woningen per jaar mag worden gebouwd, is dit nu eindelijk geregeld. Het blijft nog steeds een geitenpaadje maar de gemeente is hier extern juridisch op geadviseerd en de Omgevingsdienst heeft de berekeningen nagekeken. Daarom konden wij ook instemmen met het bestemmingsplan.

Extra groen voor afstand tussen de huizen en de weg
Meer groen en wat meer afstand tussen de huizen en de N206 is wat ons betreft belangrijk. In februari van dit jaar diende ons raadslid Tom Reedijk daarom een amendement (wijzigingsvoorstel) in om ervoor te zorgen dat er een bredere groenstrook tussen Valkenhorst en de N206 zou komen. Dit heeft ervoor gezorgd dat de groenstrook 50% groter is geworden dan oorspronkelijk bedacht. Hierdoor zorgen we dus concreet voor meer groen en meer afstand tussen woonruimte en de N206. Een goede zaak! En tevens iets wat niet gebeurd zou zijn als wij er geen initiatief toe hadden genomen. Verder is een belangrijk punt dat in het bestemmingsplan is vastgelegd dat het water in het gebied hoger komt te staan dan nu het geval is. Dat is belangrijk, want dat zorgt voor een betere afvoer van water en hitte. Klimaatadaptief dus.

Wat wij nog beter geregeld wilden
Samen met een aantal andere partijen hebben wij geprobeerd nog een aantal zaken aan het bestemmingsplan te verbeteren. Onder andere op het gebied van duurzaamheid hebben wij twee voorstellen gedaan om afvalwater te scheiden en natuurinclusief bouwen te stimuleren bij de ontwikkelaars. Ook hebben wij moties ingediend om meer te doen aan de te verwachten geluidsoverlast in de nieuwe wijk, en om de archeologische vondsten goed te beschermen. Al onze voorstellen werden echter weggestemd door de coalitiepartijen.

Meer betaalbare woningen nodig
Het bestemmingsplan bevat een aantal goede zaken. Zoals regels over klimaatadaptie en meer groen. Maar ook een aantal minder goede zaken. Zo is het nu vastgelegde aantal betaalbare woningen voor het totale gebied waar de komende jaren gebouwd wordt laag. Dat staat nog altijd op 35% van de 5.600 totaal te bouwen woningen. Dat is voor de PvdA onaanvaardbaar laag. Het wrange is dat dit met name komt door onze eigen Rijksoverheid, de eigenaar van de grond. Nog steeds wil de overheid een goede grondopbrengst en dat zorgt ervoor dat het aantal betaalbare woningen zo laag blijft. Wat ons betreft moet dat aantal minimaal naar 65%. Daarom hebben wij samen met andere partijen een motie van treurnis ingediend. Deze motie kreeg van de hele raad steun. Daarnaast heeft ons Tweede Kamerlid Henk Nijboer vragen gesteld aan de regering over de rol van de eigenaar van de grond: het Rijksvastgoedbedrijf. Op deze manier blijven wij aandacht vragen voor meer betaalbare woningen op Valkenhorst. De komende jaren blijft dat belangrijk, want de bouw is nog niet gestart.

Tom Reedijk

Sinds 2017 kan ik mijzelf Valkenburger noemen. Valkenburg is echt een fijn dorp om te wonen met een sterke eigen identiteit. Denk bijvoorbeeld aan de Paardenmarkt of het zichtbare Romeinse verleden. En de band met het voormalige vliegkamp. Maar dat zit ‘m ook in de kleine dingen: mensen die elkaar groeten wanneer ze elkaar tegenkomen

Meer over Tom Reedijk

Waar ben je naar op zoek?