Gemeente moet gedupeerden van nieuwe toeslagenaffaire compenseren

Door Matthijs van Tuijl op 3 april 2023

Door een fout van de Belastingdienst moeten zeker 10.000 gezinnen onder het bestaansminimum miljoenen euro’s aan toeslagen terugbetalen. De Katwijkse D66 en PvdA vinden dit onacceptabel en willen dat de gemeente zo snel mogelijk de Katwijkse gedupeerden compenseert. Het is een fout van de landelijke overheid, maar het is mogelijk om lokaal te helpen. Daarom hebben PvdA en D66 Katwijk hebben het college gevraagd dit te regelen.

Fout in belastingregels

Sinds 2009 zijn er belastingregels die ongunstig uitpakken voor mensen die samenwonen en waarvan de ene partner geen inkomen heeft en de ander een laag inkomen of uitkering heeft. In dit geval vult de gemeente het inkomen aan tot het bijstandsniveau. Daarbovenop krijgen zij zorg- en huurtoeslag. Door een fout van de Belastingdienst ziet hun systeem dit als twee inkomstenbronnen en worden bepaalde zorg- en huurtoeslagen automatisch onrechtmatig verklaard. Die moeten deze mensen, terwijl ze het geld niet hebben, vervolgens terugbetalen.

D66 Katwijk en de PvdA willen lokale oplossing

Onacceptabel dat dit gebeurt vinden Matthijs van Tuijl (PvdA) en Carin Tawfik (D66 Katwijk). Tawfik: ‘Het probleem is al bekend sinds 2016, hier moeten we nu echt wat aan doen. We kunnen als politiek niet langs de zijlijn blijven staan’.  In 2022 oordeelde de rechter dat hier sprake is van een ‘buikpijndossier’ en dat gemeenten, tot er een landelijke oplossing is gevonden, een oplossing moeten bieden voor gezinnen die in een verschrikkelijke situatie zijn beland.

Dat het mogelijk is, laten andere gemeenten ook zien. De Gemeente Nijmegen heeft niet gewacht op een landelijke aanpak, maar zijn zelf actief op zoek gegaan naar de gedupeerden van deze grove systeemfout. Van Tuijl: ‘Als de gemeente Nijmegen het kan, dan is het ook in Katwijk mogelijk. Bekijk om wie het gaat en help die mensen zo snel mogelijk’.

D66 Katwijk en PvdA hebben vragen gesteld aan het college om er achter te komen om hoeveel mensen het in Katwijk gaat die hier slachtoffer van zijn. Ook willen ze van het college weten wat zij tot nu toe hebben gedaan om deze mensen te helpen en of zij bereid zijn om ze te compenseren. Binnen 6 weken volgen de antwoorden.

Politieke vragen over compensatie gedupeerden fout belastingdienst

Matthijs van Tuijl

Mijn naam is Matthijs van Tuijl en ik ben trots de fractievoorzitter van de PvdA in Katwijk te mogen zijn. Katwijk is de gemeente waar ik geboren en opgegroeid ben. Het is de plek waar ik me altijd thuis heb gevoeld en waar vrienden en familie wonen. Ik ben nu 35 jaar en in die

Meer over Matthijs van Tuijl

Waar ben je naar op zoek?