7 april 2017

Jan Wassenaar nieuwe voorzitter PvdA Katwijk: “Nu tijd voor partij voor álle Katwijkers”

Op de dag na de landelijke verkiezingen stelde Jan Wassenaar (55) zich beschikbaar als voorzitter van de PvdA Katwijk. Een lastig moment? “Zeker niet. Het is nú tijd voor een partij voor álle Katwijkers”, zegt de energieke Wassenaar, in het dagelijks leven senior adviseur werkgeversdiensten bij UWV en in zijn vrije tijd een actieve vrijwilliger.

De nieuwe voorzitter van de PvdA Katwijk woont sinds 1994 in Katwijk. De liefde bracht de Warmonder naar Katwijk aan Zee. Met vrouw Coos en twee dochters woont hij inmiddels in de Zanderij. Hij heeft nog steeds een lijntje naar Warmond, waar hij elke zaterdag als vrijwilliger het groen op een begraafplaats bijhoudt. Ook is Wassenaar al vele jaren lid van het PvdA Ombudsteam, dat mensen helpt die een probleem hebben op het gebied van wonen, zorg of financiën. “Vrijwilligerswerk is belangrijk. Iedereen moet iets betekenen voor zijn omgeving, of je nu een oogje houdt op je oude buurman of scheidsrechtert op de voetbalclub”, zegt hij. “We zijn met zijn allen de maatschappij, we moeten het samen doen. En het is goed voor je: je ontmoet veel mensen, je leert ervan.”

Zijn motivatie voor het vrijwilligerswerk valt samen met zijn hart voor de PvdA. “De partij past bij mij als sociale partij met oog voor iedereen”, zegt hij. “We zoeken de verbinding, over de generaties heen en over alle kernen heen. Voor ons is Katwijk héél Katwijk. Iedereen doet mee, jong en oud, autochtoon en allochtoon, gezond of ziek, hoog- of laagopgeleid. Onze gemeente moet voor iedereen een fijne plek zijn.” Wassenaar wordt voorzitter van een partij die groeit. “Het afgelopen half jaar alleen al zijn we 15% gegroeid, met voornamelijk twintigers”, zegt hij. “Dat geeft een goede dynamiek.”

Die dynamiek richt de partij op een aantal speerpunten, zoals zorg, wonen, armoede, werk en educatie. “Het kan echt veel beter in onze gemeente. Geen geld verspillen aan prestigeprojecten zoals de bibliotheek in de Noordzeepassage, maar besteden aan waar het voor bedoeld is: goede zorg, armoedebestrijding bij kinderen, een gezond werk- en leefklimaat.” Als arbeidsmarktdeskundige en Ombudsman weet hij waar het beter kan. “De gemeente negeert signalen waardoor ze vroegtijdig problematiek kan herkennen. Daardoor worden problemen veel groter dan nodig. De PvdA doet daar iets aan, met een deskundige, kritische fractie en door het