PvdA en D66 zorgen met invoering ‘Ja/Ja sticker’ voor een schoner Katwijk

Door Matthijs van Tuijl op 23 januari 2022

Na vragen van PvdA en D66 komt er een raadsvoorstel om een Ja/Ja sticker in te voeren in de gemeente Katwijk. Op dit moment kunnen huishoudens kiezen voor een Nee/Nee of Nee/Ja sticker op de brievenbus. Met die sticker krijgt men geen folders of huis-aan-huis bladen, en anders wel.

Door het nieuwe systeem krijgen inwoners alleen reclamemateriaal wanneer er een Ja/Ja sticker op de brievenbus zit. PvdA en D66 hebben het college gevraagd voor dit systeem te kiezen om te besparen op de enorme berg papier die ieder jaar verbrand moet worden. Het is de bedoeling dat de Ja/Ja sticker op 1 januari 2023 wordt ingevoerd.

Fractievoorzitter Matthijs van Tuijl (PvdA): ‘Het is een hele simpele manier om te zorgen voor een schoner en duurzamer Katwijk.’

Schoner Katwijk

In Katwijk wordt er ieder jaar zo’n 680 ton papier aan ongeadresseerd reclamedrukwerk verspreid. Al dat papier moet ook weer gerecycled worden. Een groot deel beland ook nog steeds in het restafval en kan dus niet worden gerecycled. Bij invoering van de Ja/Ja sticker in andere gemeenten is gebleken dat het tot veel minder afval heeft geleid. Reden voor PvdA en D66 om actie te ondernemen. Fractievoorzitter Matthijs van Tuijl (PvdA): ’Het is een hele simpele manier om te zorgen voor een schoner en duurzamer Katwijk. Mensen houden een keuze voor flyers of huis-aan-huis bladen, maar we krijgen veel minder afval’.

Ralf Boland (fractievoorzitter D66): ‘We maken het mensen makkelijker om een keuze te maken die goed is voor het milieu.’

Invoering 1 januari 2023

De reden voor invoering op 1 januari 2023 is zodat mensen er aan kunnen wennen en ook bewust een keuze kunnen maken wat zij graag in de brievenbus willen. Ook valt het samen met de invoering van het systeem waarbij huishoudens die goed afval scheiden minder gaan betalen voor hun restafval. Ralf Boland (fractievoorzitter D66): ‘We maken het mensen makkelijker om een keuze te maken die goed is voor het milieu’. PvdA en D66 zien nog wel mogelijkheden voor een uitzondering voor flyers van maatschappelijk nut, zoals van goede doelen.

De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over de invoering van Ja/Ja sticker. Dat besluit zal waarschijnlijk pas na de verkiezingen vallen. D66 en PvdA roepen alle partijen op duidelijk te zijn of zij hier voor zullen stemmen. Dan kunnen de inwoners van Katwijk een duidelijke keuze maken.

Matthijs van Tuijl

Mijn naam is Matthijs van Tuijl en ik ben trots de fractievoorzitter van de PvdA in Katwijk te mogen zijn. Katwijk is de gemeente waar ik geboren en opgegroeid ben. Het is de plek waar ik me altijd thuis heb gevoeld en waar vrienden en familie wonen. Ik ben nu 35 jaar en in die

Meer over Matthijs van Tuijl