PvdA: maak WMO-nachtritten weer mogelijk!

Door Matthijs van Tuijl op 20 januari 2023

Betaalbaar reizen in de nacht was jarenlang mogelijk voor mensen die gebruik maken van de Regiotaxi. Maar sinds 1 januari, met het aantreden van een nieuwe vervoerder, zijn nachtritten niet meer mogelijk. Dat betekent dat mensen die afhankelijk zijn van deze dienst, bijvoorbeeld omdat ze in een rolstoel zitten, geen betaalbaar vervoer meer hebben als ze tussen 01:00 ’s nachts en 06:00 ’s ochtends ergens moeten zijn. Onacceptabel, vindt de PvdA Katwijk. Hoog tijd om een oplossing te vinden.

Alle Katwijkers veilig thuis

De PvdA diende daarom een motie in die vroeg om een oplossing uit te werken voor deze groep nachtreizigers. Er zijn goede oplossingen mogelijk en die hoeven ook niet ingewikkeld te zijn. De motie riep om om allereerst met Holland-Rijnland (de regionale samenwerking) te kijken wat er mogelijk was, immers meer mensen in de regio kunnen last hebben van dit probleem. Mocht dat niet lukken dan wil de partij dat er alsnog in Katwijk een mogelijkheid gecreëerd wordt.

Een aantal partijen in de gemeenteraad en de wethouder hadden grote bezwaren tegen de motie. Zo had men met name zorgen om de kosten. Fractievoorzitter Matthijs van Tuijl probeerde deze zorgen nog weg te nemen door uit te leggen dat het afgelopen jaar er maar 21 mensen waren die gebruik maakte van nachtelijk vervoer. De gemeente zou dus een afspraak kunnen maken met een vervoerder wat in de praktijk helemaal niet veel geld hoeft te kosten. Het is zelfs mogelijk om mensen gewoon achteraf te laten declareren welke kosten ze hebben gehad. Maar het is wel belangrijk dat de mogelijkheid geboden wordt. Matthijs van Tuijl (Fractievoorzitter): ‘Wij willen dat Katwijk drempelvrij is voor iedereen en dat je altijd, wie je ook bent gewoon mee kunt doen in deze samenleving’

Geen alternatieven

Er wordt te makkelijk gedacht: dan ga je toch met de bus, of bel je een vriend, of boek je een hotel? Voor veel mensen, met name wanneer ze rolstoelgebonden zijn, is dat simpelweg niet betaalbaar of niet toegankelijk. En er kunnen veel redenen zijn waarom iemand s’nachts toch gebruik moet maken van vervoer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een afspraak in het ziekenhuis. Wanneer je dan net te laat of juist te vroeg weg moet/kan dan kan je niet een normale taxi nemen.

Uiteindelijk was er onvoldoende steun voor de motie, maar gaat de wethouder wel kijken of er een oplossing te vinden is. Wat de PvdA betreft is dat winst, het gaat er uiteindelijk om dat mensen geholpen worden.

Matthijs van Tuijl

Mijn naam is Matthijs van Tuijl en ik ben trots de fractievoorzitter van de PvdA in Katwijk te mogen zijn. Katwijk is de gemeente waar ik geboren en opgegroeid ben. Het is de plek waar ik me altijd thuis heb gevoeld en waar vrienden en familie wonen. Ik ben nu 35 jaar en in die

Meer over Matthijs van Tuijl