PvdA wil meer doen aan armoedebestrijding in Katwijk

Door Matthijs van Tuijl op 28 juni 2022

Met de stijgende energieprijzen komen steeds meer Katwijkers in de financiële problemen en wordt het voor veel mensen moeilijk om aan het einde van de maand alle rekeningen te betalen. Het Centraal Planbureau gaf aan dat naar verwachting 1/3 van de Nederlandse huishoudens hier de komende tijd tegenaan gaat lopen. Voor de PvdA geeft dit aanleiding om snel meer te doen aan armoedebestrijding en een groter vangnet te bieden.

Extra armoedegelden

In de vorige raadsperiode is er dankzij de inzet van de PvdA al besloten om extra geld in te zetten voor armoedebestrijding. De plannen wat het Katwijkse college wil gaan doen met dit geld zijn echter nog niet bekend. De partij roept de wethouder dan ook op om hier snel mee te komen. Fractievoorzitter Matthijs van Tuijl: ‘Al bij de begrotingsbehandeling in november is gevraagd meer geld hiervoor uit te trekken, het wordt nu echt tijd dat de plannen komen om mensen te helpen. Huishoudens die in de knel zitten hebben geen boodschap aan dat er verkiezingen waren, die willen actie’.  Vanuit het college werd onlangs aangegeven, na vragen van de PvdA, dat nog voor de zomer meer duidelijk wordt hierover.

Maatwerk bij energiecompensatie

Een tweede maatregel die de PvdA wil doorvoeren is meer maatwerk bij energiecompensatie. Op dit moment is het zo dat mensen tot 120% van de bijstandsnorm aansprak kunnen maken op energiecompensatie. Dit is een hele harde grens, waardoor veel mensen in de problemen hier buiten vallen. Naar de mening van de sociaal democraten moet deze grens dan ook opgetrokken worden tot 130% van de norm en daarnaast moet er maatwerk worden toegepast. De PvdA wil dat er gekeken wordt naar de omstandigheden van mensen. Bepaalde huishoudens of juist alleenstaanden jongeren kunnen buiten de regeling vallen terwijl ze wel met grote problemen zitten. Deze mensen wil de PvdA niet in de kou laten staan.

Permanente plek voor de Voedselbank

Daarnaast heeft de PvdA samen met het CDA een motie ingediend om de Voedselbank op de huidige plek, in Rijnsburg, te kunnen behouden. Over twee jaar zou het contract aflopen voor de huisvesting, maar we kunnen het ons als gemeente niet veroorloven om hier onduidelijkheid over te laten bestaan. De Voedselbank speelt een cruciale rol in het bestrijding van armoede en vooral ook in het tijdig helpen van mensen en daarbij het doorverwijzen naar de juiste instanties om ze te helpen. De motie werd unaniem aangenomen door de Katwijkse gemeenteraad. De PvdA is hier blij mee en hoopt dat we snel zekerheid kunnen bieden aan de Voedselbank over het permanent maken van deze plek.

Matthijs van Tuijl

Mijn naam is Matthijs van Tuijl en ik ben trots de fractievoorzitter van de PvdA in Katwijk te mogen zijn. Katwijk is de gemeente waar ik geboren en opgegroeid ben. Het is de plek waar ik me altijd thuis heb gevoeld en waar vrienden en familie wonen. Ik ben nu 35 jaar en in die

Meer over Matthijs van Tuijl