PvdA wil meer geld voor armoedebstrijding

Door Matthijs van Tuijl op 28 februari 2022

‘Het moet de komende 4 jaar socialer’ dat is de inzet van de PvdA deze verkiezingen. De partij wil daarom meer geld voor de bestrijding van armoede. Afgelopen november is er afgesproken dat de gemeente meer moet gaan doen hier aan. Dit gaat echter alleen door als de nieuwe gemeenteraad hier na de verkiezingen goedkeuring voor geeft. Wanneer rechtse partijen het voor zeggen krijgen is het nog maar de vraag of het geld hiervoor beschikbaar komt. De PvdA ziet dat extra armoedebestrijding cruciaal is. Of het nu gaat om de gasprijzen of de hoge inflatie, steeds meer mensen komen in het nauw.

Fractievoorzitter Matthijs van Tuijl: ‘Aan de kiezer de vraag: maken we Katwijk socialer of laten we het over aan rechtse partijen die het probleem totaal niet zien?’

Problemen bij schuldhulpverlener PLANgroep

Dat de problemen steeds groter worden is ook te zien aan de situatie bij de schuldhulpverlening. De gemeente heeft hiervoor een samenwerking met PLANgroep, zij moeten er voor zorgen dat mensen met schulden snel en effectief geholpen worden. Hier gaat echter veel mis. Mensen worden te laat geholpen en de organisatie is slecht bereikbaar. Voor de PvdA is dit een onacceptabele situatie.

‘Juist in dit soort omstandigheden is het essentieel dat mensen goed en vroegtijdig geholpen worden, anders lopen schulden op en worden de problemen alleen maar groter’. Dit ziet Co Viele, lijstduwer van de PvdA en oprichter van hulpinstantie de Voorraadkast.

In juli van dit jaar loopt de samenwerking met PLANgroep af. De PvdA kiest er voor om daarna met een organisatie te werken die het helpen van mensen als uitgangspunt heeft.

14 euro minimumloon

Daarnaast wil de PvdA ook dat de gemeente meer regie neemt, op de schuldhulpverlening maar ook op andere vlakken. De samenwerking met organisaties zoals de Voedselbank en Grip op Knip is goed. De gemeente kan dat verder ondersteunen door verschillende voorzieningen goed op elkaar te laten aansluiten. Ook kan de gemeente het goede voorbeeld geven. Landelijk speelt een discussie over de verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur. De PvdA is daar voorstander van en wil dat dit lokaal ook het uitgangspunt wordt. De gemeente moet alleen nog samenwerken met organisaties die hun personeel minimaal 14 euro per uur betalen. Zo maken we sociale keuzes en laten we niemand in de kou staan.

Matthijs van Tuijl

Mijn naam is Matthijs van Tuijl en ik ben trots de fractievoorzitter van de PvdA in Katwijk te mogen zijn. Katwijk is de gemeente waar ik geboren en opgegroeid ben. Het is de plek waar ik me altijd thuis heb gevoeld en waar vrienden en familie wonen. Ik ben nu 35 jaar en in die

Meer over Matthijs van Tuijl