Door Matthijs van Tuijl op 9 september 2016

PvdA wil opheldering over WMO beleid Katwijk

In een rapport van de FNV Zorg wordt de conclusie getrokken dat het WMO beleid van de gemeente Katwijk deels strijdig is met wettelijke bepalingen. Het zou gaan om het feit dat Katwijk kijkt naar het inkomen van mensen om te bepalen of zij wel of niet in aanmerking komen voor huishoudelijke hulp gelden. De PvdA wil zo spoedig mogelijk een reactie van het college om te kijken of wijzigingen moeten worden toegepast.

Conclusie FNV

De FNV concludeert het volgende: ‘Door maatschappelijke ondersteuning te koppelen aan het inkomen en vermogen van een cliënt, wordt gehandeld in strijd met de jurisprudentie. Inkomenspolitiek in het kader van de WMO 2015 is niet toegestaan.’ ‘Het beleid is in strijd met de WMO 2015’.

Ruimer beleid

Wanneer het beleid inderdaad strijdig is met WMO bepalingen dan vindt de PvdA dat het moet worden aangepast. Al eerder heeft de PvdA gepleit om in ieder geval meer mensen huishoudelijke hulp toe te kennen dan door het college voorgesteld. Ook hebben de sociaal democraten aangegeven dat geld voor de zorg ook echt naar de zorg moet gaan. Het afgelopen jaar was er 2 miljoen over op het sociaal domein. Volgens de PvdA had dat geld naar de zorg gemoeten, dat is niet gebeurd.

Aanpassen

Fractievoorzitter Matthijs van Tuijl: ‘Het kan niet zo zijn dat we tegen de wet in handelen en mensen hulp niet toekennen waar ze wel recht op hebben. Wij willen dan ook weten of er contact is geweest met het ministerie hierover. En als we inderdaad fout zitten, dan moeten we dat aanpassen’.

Hieronder vindt u het volledige FNV rapport:

Raport_WMO_onderzoek_2016_Wevers_FNV

Hieronder vindt u de schriftelijke vragen die PvdA gesteld heeft:

Schriftelijke vragen FNV Rapport WMO

Matthijs van Tuijl

Mijn naam is Matthijs van Tuijl en ik ben trots de fractievoorzitter van de PvdA in Katwijk te mogen zijn. Katwijk is de gemeente waar ik geboren en opgegroeid ben. Het is de plek waar ik me altijd thuis heb gevoeld en waar vrienden en familie wonen. Ik ben nu 35 jaar en in die

Meer over Matthijs van Tuijl

Waar ben je naar op zoek?