28 november 2016

“Te veel kinderen groeien op in armoede”

TK-lid Roelof van Laar bij PvdA Katwijk: “Te veel kinderen groeien op in armoede. Er is geen geld voor schoolreisjes, sportverenigingen, muziekles of zelfs maar gewoon gezond eten. Voor hen zit ik in de Tweede Kamer”, vertelt Roelof van Laar, op bezoek bij de PvdA Katwijk. “Ik knok elke dag om de wereld een beetje eerlijker te maken.”

Armoedebestrijding voor álle kinderen

Met succes: onlangs trok het kabinet 100 miljoen euro extra uit voor armoedebestrijding bij kinderen. “We willen hiermee álle kinderen bereiken die opgroeien in armoede. Ook wanneer het om gezinnen gaat die niet zo snel om hulp zullen vragen: er is veel ‘stille’ armoede.”

1.500 kinderen in Katwijk

Bij de PvdA Katwijk staat armoedebeleid hoog op de agenda. Onlangs nam de gemeenteraad unaniem een PvdA-motie aan: Katwijk moet aanspraak maken op een deel van die 100 miljoen. Fractievoorzitter Matthijs van Tuijl: “Ook in Katwijk is armoede. Naar schatting 1.500 kinderen kunnen niet volwaardig meedoen in de samenleving. Er wordt goed werk gedaan, maar het kan nog veel beter. Kinderen mogen niet aan de zijlijn staan.”

Denk mee, doe mee!

De PvdA roept alle inwoners van de gemeente op om méé te denken. Van Tuijl: “Hoe besteden we het geld zo goed mogelijk? We willen dat het direct aan kinderen ten goede komt.” En ook vraagt de PvdA mensen om zich heen te kijken. “Niet iedereen durft voor armoede uit te komen. Daarmee doen we de kinderen tekort. Kent u een kind dat wel een steuntje kan gebruiken? Mail ons dan: [email protected].”

Op 10 december organiseert de PvdA Katwijk een actie in het centrum van Katwijk aan Zee. Daar zal ook Roelof van Laar aanwezig zijn. Kom ook even langs!