Terugblik op het begrotingsdebat: Wat is wel en niet gelukt?

20 november 2022
De Katwijkse Algemene Beschouwingen. Eigenlijk een soort Prinsjesdag in de gemeente: de gemeenteraad bespreekt de plannen en de begroting die door het college gemaakt zijn. De raad kan die plannen goedkeuren, maar ook nog wijzigingen aanbrengen. Wat is ons wel en niet gelukt? Lees hier onze resultaten:

Wij pleitten tijdens het debat onder andere voor:
🏡Geen verhoging van de OZB, de belasting op je huis.
🚌Beter en toegankelijker vervoer voor wie een handicap heeft
🌳Het planten van meer bomen in de gemeente
☕Volgend jaar al starten met een nieuw wijkgebouw in de Molenwijk

🏡Geen verhoging van de OZB (de belasting op je huis) in moeilijke tijden – (Niet gelukt)

Het college wil de belasting verhogen terwijl huishoudens krap zitten. In een onzekere tijd als deze maakt de PvdA zich zorgen of mensen hun rekeningen nog kunnen betalen. En dan moet je niet zomaar de belastingen verhogen. Daarom hebben we tijdens de vergadering over de begroting van de gemeente Katwijk geprobeerd deze OZB-stijging tegen te gaan. Ons voorstel werd helaas niet aangenomen.

De OZB is een gemeentebelasting op het vastgoed dat mensen bezitten. Veel mensen met een eigen huis krijgen hiermee te maken. Het college heeft besloten de OZB vanaf 2024 elk jaar met 5% per jaar te verhogen. Dat lijkt misschien niet veel, maar zou ervoor kunnen zorgen dat de belasting in vier jaar tijd stijgt van € 287,70 naar € 404,74. De hogere OZB is vooral nodig vanwege de vele investeringen die dit college tegelijk wil doen: in wegen, scholen, gebouwen en onderhoud. De planning van al deze uitgaven is volgens ons te ambitieus en niet realistisch.

Wel gaat de raad volgend jaar kijken naar de planning van investeringen. Een voorstel dat we samen met andere partijen indienden om dat te doen werd aangenomen. Misschien kan dan de OZB in 2024 niet (of minder) omhoog.

🚌Beter en toegankelijker vervoer voor wie een handicap heeft  (Gelukt✅)

Ons raadslid Truus Gerse en burgerlid Tijmen de Vries zetten zich al een tijd in voor toegankelijk en betrouwbaar vervoer. Hier een paar resultaten die we voor het zorgvervoer hebben geboekt.🚐

👉 Het college gaat onderzoeken of Katwijk Rijd(t) Mee, de lokale taxi met vrijwillige chauffeurs, toegankelijk kan worden voor mensen in een rolstoel. De hele raad stemde vóór onze motie die daar om vroeg!

👉 De gemeente gaat zich in de regio harder inzetten om de problemen bij de Regiotaxi aan te pakken. Daar vroegen wij om, samen met de VVD en andere partijen.

👉 Het college gaat elk kwartaal de raad informeren over het verbeteren van het leerlingenvervoer.

🌳Het planten van meer bomen in de gemeente (Niet gelukt)

Groene wijken! Daar gaat de PvdA voor. Tijdens de campagne kwamen we al met een plan om 15.000 bomen te planten. Dat is er één voor ieder kind.🌳🌳🌳

En eventjes leek het college dat plan voor een deel over te nemen. Ze wilden tot 2026 een boom planten voor elk nieuw geboren kind. Dat zijn er elk jaar zo’n 765. Maar onze motie om t/m 2026 3.000 bomen te planten werd niet gesteund. De wethouder vond het ’te ambitieus.’🥀

Het college wil zich dus niet aan haar eigen plan houden. Ze wacht eerst een onderzoek af of het allemaal wel mogelijk is. Weer wordt er gewacht en vertraagd. Terwijl er genoeg plekken zijn waar je al kan beginnen met planten!

☕Volgend jaar al starten met een nieuw wijkgebouw in de Molenwijk (Niet gelukt)

Inwoners van de Molenwijk moeten zeker tot 2030 wachten op een nieuw buurthuis. Dat duurt veel te lang! En daarom heeft de PvdA tijdens de algemene beschouwingen geprobeerd ervoor te zorgen dat het buurthuis er in 2023 komt.

Eerder dit jaar diende de PvdA al een voorstel in om geld te reserveren voor een buurthuis in de Molenwijk. Dit voorstel haalde het toen niet. In de begroting is er nu wel geld voor opgenomen, maar volgens de planning wil het college pas in 2030 het buurthuis realiseren. Dat duurt veel te lang! De wijk heeft al zoveel voorzieningen zien vertrekken de afgelopen jaren. Met als laatste voorbeeld de sluiting van de school eerder dit jaar. Daarom dienden wij een voorstel in om het buurthuis al in 2023 te gaan bouwen. Helaas werd het voorstel niet gesteund door de collegepartijen en heeft het daarom niet gehaald.

De PvdA maakt zich zorgen dat daardoor de leefbaarheid vermindert nu er tot 2030 niks gaat gebeuren. Als PvdA zullen we aandacht blijven vragen voor een buurthuis in de Molenwijk. Want we moeten niet alleen maar woningen bouwen. We moeten ook zorgen voor genoeg voorzieningen in de buurten.

⚡Ook na de winter inzet op armoede en duurzaamheid om de energierekening te verlagen (Gelukt ✅)

In het zogenaamde ‘Winterplan’ van het college wordt er meer gedaan aan armoedebestrijding dan in de vorige periode. Maar dat is alleen voor deze winter. Maar ook de rest van het jaar moeten we veel meer doen voor mensen in armoede: daarom dienen wij morgen een voorstel wat dat mogelijk maakt.
Als PvdA vragen wij hier al heel lang aandacht voor. En met succes: eerder werd in 2021 ons voorstel aangenomen om meer geld vrij te maken om armoede te bestrijden. Dit geld wordt nu echter gebruikt om vooral energie-armoede aan te pakken. Dat is natuurlijk ook hartstikke belangrijk, maar dat alleen is niet genoeg.

Vorig jaar is door de gemeente al geschat dat er in 2025 wel 7.778 Katwijkse huishoudens in armoede zullen leven. En dat was nog vóór de energiecrisis! Armoede is ook veel meer dan alleen een hoge energierekening. Het gaat om de beschimmelde boterham waar kinderen mee naar school gaan in hun lunchbox. Of voor Sinterklaas geen cadeau kunnen kopen.

Armoede moet blijvend aangepakt worden in Katwijk. Onze motie vraagt om ook na de winter door te gaan met het bestrijden van armoede. In het voorstel vroegen wij de gemeente de regels die nu tijdelijk zijn verruimd, blijvend te maken. Denk hierbij aan lunch op school voor kinderen met weinig geld en de verhoging van de inkomensgrens om in aanmerking te komen voor steun. Dat is aangenomen!