We did it! 2 zetels behouden

Door Matthijs van Tuijl op 23 maart 2018

We did it! 2 zetels behouden

Het is 21 maart 2017 als een groepje mensen bijeenkomt op de Spinozalaan in Rijnsburg. De PvdA heeft zojuist de slechtste score ooit gehaald bij landelijke verkiezingen. Er is nog een jaar te gaan tot de gemeenteraadsverkiezingen en weinig mensen geloven erin dat de PvdA tijdig het tij weet te keren om nog een afgang te voorkomen. Na de eerste uitingen van teleurstelling over de afgelopen jaren, na kritiek op het kabinetsbeleid, draait de stemming om. Mensen kijken elkaar aan, komen met ideeën over hoe wij ons eigen verhaal kunnen vertellen in Katwijk. De dag na de verkiezingen is er zelfs iemand lid geworden van de partij. Nieuwe en ook jonge mensen staan op om de campagne te willen trekken. En we nemen een gezamenlijk besluit dat we ons niet zullen neerleggen bij een nederlaag. Dat we niet zullen afwachten wat de uitslag een jaar later zal zijn. We nemen het besluit om op 21 maart 2018 te kunnen zeggen: wat de uitslag ook is, wij hebben er alles aan gedaan.

En dat is gelukt! Afgelopen woensdag haalden we, terwijl we er slechter voor stonden landelijk dan in 2014, terwijl er een nieuwe zeer populaire partij lokaal was bijgekomen: 477 stemmen meer. 30% stemmen meer. van 1,9 zetel gingen we naar 2,2 zetels. En dat is allemaal te danken aan de geweldige lokale inzet waar ik zo ongelofelijk trots op ben. Veel mensen kwamen naar afloop naar ons toe om ons te feliciteren met een een sterke lokale campagne. Terwijl veel partijen om ons heen schreeuwden bleven wij rustig en duidelijk. En die felicitaties geef ik graag door aan iedereen die daar voor gevochten heeft. Het was soms lastig, het was soms frustrerend, maar we zetten een stevige basis neer. En kunnen trots zijn op dit resultaat.

Nu is het de taak om de komende 4 jaar verder te bouwen. Voor gelijke kansen voor iedereen. Daar zullen wij voor blijven gaan. Op een constructieve manier, met eigen ideeën.

Dank jullie wel!

Matthijs

Matthijs van Tuijl

Mijn naam is Matthijs van Tuijl en ik ben trots de fractievoorzitter van de PvdA in Katwijk te mogen zijn. Katwijk is de gemeente waar ik geboren en opgegroeid ben. Het is de plek waar ik me altijd thuis heb gevoeld en waar vrienden en familie wonen. Ik ben nu 35 jaar en in die

Meer over Matthijs van Tuijl

Waar ben je naar op zoek?