‘Zorgen over leefbaarheid huurwoningen en stijgende woonlasten’

Door Tom Reedijk op 24 april 2022

Afgelopen woensdag waren onze raadsleden Tom Reedijk en Truus Gerse bij de huurdersavond van Stichting Huurdersbelangen Duinstreek (SHD). De jaarlijkse avond waar de organisatie, die opkomt voor de belangen van huurders van Dunavie, haar leden bijpraat over de inzet en wat er de afgelopen tijd is gedaan. Voor het eerst sinds de corona-uitbraak was het weer mogelijk zo’n huurdersavond te organiseren.

De avond begon met een toespraak van voorzitter Peter Bekker. Het belangrijkste punt voor SHD is het betaalbaar houden van de huurprijzen. Ook is er veel aandacht voor de ontwikkeling van Valkenhorst en de Knarrenhof. Daarnaast zal de regionale huisvestingsverordening van Holland Rijnland worden aangepast dit jaar. Dit zijn de regels die bepalen hoe (sociale) huurwoningen worden toegewezen in de regio.

Thea de Feijter van De Nieuwe Wind, een adviesbureau voor huurdersorganisaties, vertelde vervolgens over de woonlasten van huurders en hoe de stijgende energielasten daarin een grote rol spelen. Huurders van sociale huurwoningen gebruiken naar verhouding het meeste gas en worden dus ook het hardst geraakt in de huidige crisis. De avond werd afgesloten met een discussie over verduurzaming en de leefbaarheid in de buurten.

Tom Reedijk: “Het was een waardevolle avond. Mensen met een kleine portemonnee hebben het meeste last van de energiecrisis. Als gemeente moet je die mensen snel helpen en compenseren. Truus Gerse heeft namens de PvdA het college al gevraagd hoe ze dit gaan doen. Maar we moeten ook op de langere termijn letten: we moeten als gemeente Dunavie helpen de huizenvoorraad sneller te verduurzamen. Gelukkig ontstaan daar meer mogelijkheden nu de verhuurdersheffing verdwijnt. Verder hoorde ik van veel mensen zorgen over de leefbaarheid in hun buurt. Natuurlijk heeft iedereen daar een rol in: huurders zelf én Dunavie. Maar het vraagt ook om een levendige buurt met goede voorzieningen. Daarom blijven wij pleiten voor genoeg voorzieningen in elke buurt. Vooral nu we als gemeente van plan zijn meer woningen te gaan bouwen. Dat moet hand in hand gaan met genoeg voorzieningen.

Tom Reedijk

Sinds 2017 kan ik mijzelf Valkenburger noemen. Valkenburg is echt een fijn dorp om te wonen met een sterke eigen identiteit. Denk bijvoorbeeld aan de Paardenmarkt of het zichtbare Romeinse verleden. En de band met het voormalige vliegkamp. Maar dat zit ‘m ook in de kleine dingen: mensen die elkaar groeten wanneer ze elkaar tegenkomen

Meer over Tom Reedijk