Wat de PvdA betreft maken we bij de inrichting van onze dorpen een hele duidelijk keuze: voetgangers en fietsers gaan voor de auto. In de gemeenteraad werd onlangs gesproken over ‘het Katwijk van de toekomst’ , oftewel: welke keuzes willen we met elkaar maken bij de inrichting van de dorpen, natuur en verkeer. Deze plannen heten de ‘omgevingsvisie’. In dat plan bleek eigenlijk niet vastgelegd te staan of we als gemeente voor de auto, of voor de fiets kiezen. De PvdA heeft daarom de aan de wethouder gevraagd om dit toe te voegen aan de plannen, en met succes. Fractievoorzitter Matthijs van Tuijl: ‘Als PvdA vinden we dat we een duidelijke keuze moeten maken. Wij gaan voor de fietsers en de voetgangers. Heel mooi dat het college deze keuze heeft overgenomen in de visie!’
Wat de PvdA betreft betekent dit dat je bij winkelgebieden, maar ook bij straten die voetgangers en fietsers veel gebruiken goed oplet hoe je ze inricht en aanpast. Uiteraard hebben we daar in Katwijk een aantal bekende voorbeelden van. De Brouwerstraat in Rijnsburg is een weg waar nog altijd vrachtwagens doorheen mogen rijden. Op de Hoofdstraat in Valkenburg moeten fietsers hun best doen auto’s te ontwijken. En op de Rijnstraat in Katwijk aan de Rijn blijft het heel goed opletten. Voor de PvdA onaanvaardbaar. Maar ook de Boulevard in Katwijk aan Zee kan nog meer de inrichting als leefgebied krijgen zodat winkelgebied en boulevard echt één geheel worden.
Een andere maatregel waar de PvdA voorstander van is: de voorrang op rotondes voor fietsers en voetgangers. Katwijk is een van de weinige gemeenten in de buurt waar dat op dit moment niet zo is. In Leiden, Oegstgeest en Wassenaar is dat bijvoorbeeld al lang geregeld. En wat zie je daar: automobilisten letten op bij het naderen van een rotonde. In Katwijk is het zelfs bij een zebrapad soms heel goed opletten. Laten we dit eens omdraaien en mensen er bewust van maken dat voetgangers en fietsers voorrang zouden moeten hebben.
Kortom er liggen veel uitdagingen om de komende jaren voor elkaar te krijgen, maar het is een duidelijke keuze waar je als gemeente heen wil. Autodorpen of dorpen waar je als fietser of voetganger veilig kan bewegen. De PvdA gaat voor het laatste.