Maak Katwijk groener om wateroverlast te voorkomen.

20 maart 2024

De tijd van stenen en tegels is voorbij.

De tijd van stenen en tegels in tuinen is voorbij. Radicaal vergroenen is dé oplossing voor het tegengaan van wateroverlast!

Het klimaat verandert namelijk razend snel en dit heeft ook flinke gevolgen voor Katwijk, want Katwijk is nog niet bestand tegen hevige stortbuien die door klimaatverandering kunnen ontstaan. Hierdoor raakt het riool vol en ontstaat er dus wateroverlast door teveel stedelijk afvalwater.

Daarom is ons raadslid Truus blij met het voorstel van het college om in het belang van het milieu regels te stellen aan het lozen van stedelijk afvalwater in de riolering. Maar waarom is vergroening zo hard nodig? De zogenoemde klimaatadaptiestrategie (om water op te kunnen vangen) werkt alleen als we radicaal werken aan de vergroening van Katwijk.

Tuincoaches kunnen bijvoorbeeld helpen bij nieuwbouw- en aanbouwingen met het vergroenen van tuinen, waardoor water niet in het riool terecht komt, maar in de bodem wordt opgevangen en wateroverlast dus kan worden voorkomen.

Daarnaast moeten we ongezuiverd water inzetten voor het doorspoelen van bijvoorbeeld het toilet. Zo verspillen we geen gezuiverd drinkwater en benutten we het stedelijk afvalwater optimaal.

Op deze manier hoopt de PvdA dat het college echt werk gaat maken van een groen, duurzaam én waterbestendig Katwijk! 🌹🌿🌊