Wat doet de gemeenteraad? In begrijpelijke taal.

In maart mogen we stemmen voor de verkiezingen van de gemeenteraad. Maar wat betekent dat nou eigenlijk?

Als je wil dat de tekst voorgelezen wordt, klik dan op de zwarte balk onder elke alinea.

 

Op wie kan ik stemmen?

Er zijn in Katwijk 33 mensen die in de gemeenteraad zitten. Zij mogen keuzes maken voor Rijnsburg, Valkenburg en Katwijk. Wij kunnen elke vier jaar zelf stemmen wie deze 33 mensen zijn. Je mag zelf iemand uitkiezen waar jij op wil stemmen. Meestal zijn ze lid van een politieke partij. 

Een politieke partij is een club van mensen die het eens zijn over wat ze willen in de gemeente. Het is belangrijk dat je stemt op een politieke partij waar jij het mee eens bent. Als er dan iemand van die partij in de raad komt, praten ze ook namens jou.

Hoe meer mensen op een partij stemmen, hoe meer mensen van die partij er in de gemeenteraad komen. Zo kan iedereen meepraten over wat er moet gebeuren in de gemeente.

Matthijs is lid van de gemeenteraad. In deze video legt hij uit hoe dat werkt:


 

Hoe kan ik stemmen?

Je mag stemmen als je 18 jaar of ouder bent. Dit jaar mag je stemmen op drie dagen. 14, 15 en 16 maart. Voordat je mag stemmen, krijg je een groot blad in de brievenbus met alle namen van de mensen en partijen erop. Dan kan je alvast kijken op wie je wilt stemmen.

Zo ziet de stempas er uit.

Op 14, 15 en 16 maart mag je dan naar de stembus. In Rijnsburg, Valkenburg en Katwijk zijn dan overal plekken waar je naartoe mag om te stemmen. Je moet je ID-kaart of paspoort en de stempas meenemen. Deze laat je zien aan de mensen van het stembureau. Je stempas krijg je in de brievenbus. Dat is een blauw papier met informatie over de verkiezingen. Het is belangrijk dat je die meeneemt, dus let er goed op! Als je hem kwijtraakt of niet hebt gekregen, vraag dan iemand om hulp. Dan kan je een nieuwe aanvragen.

Als je binnen bent, krijg je een groot blad. Dan ga je een hokje in. Op het blad staan alle namen van de kandidaten. Naast elke naam staat een vakje. Dan kan je zelf op dat blad het vakje inkleuren naast de kandidaat waarop je wil stemmen. Daarna vouw je het grote blad en stop je het in een doos. Zo stem je!

Er zijn bij het stemmen allemaal mensen die je kunnen helpen. Je kan altijd bij hen vragen stellen of om hulp vragen.

Op deze video kan je zien hoe een stembureau er van binnen uit ziet:


 

Wat doet de gemeenteraad?

Deze mensen zitten nu in de gemeenteraad.

De gemeenteraad kiest wat er gebeurt in de gemeente. Als de gemeenteraad iets wil doen in Rijnsburg, Valkenburg en Katwijk, moeten de meeste mensen in de raad het daarmee eens zijn. Anders wordt het niet gedaan. Het is daarom belangrijk dat de 33 mensen in de raad met elkaar samenwerken. Zelfs als ze het niet altijd met elkaar eens zijn.

Na de verkiezingen komt er een coalitie. Dat is een groep die samen groter is dan 17 mensen. De mensen in de coalitie beloven elkaar dat ze gaan samenwerken. Ze gaan dan samen plannen bedenken voor de gemeente. 


 

Wat doet de coalitie?

De coalitie mag ook wethouders kiezen. Een wethouder is iemand die veel weet over een bepaald onderwerp. Als de meeste mensen in de gemeenteraad dan zeggen dat er iets moet gebeuren, zorgt de wethouder er voor dat het ook echt gebeurt.

Het is dan de taak van de 33 raadsleden om aan de wethouder te vragen of alles wel goed gaat. Als de wethouder een plan aan het maken is, moeten de raadsleden wel zeker weten dat het een goed plan is. Zo kunnen de mensen van de gemeenteraad nakijken of de wethouder goed bezig is.

Ook mensen in de gemeenteraad die niet bij de coalitie horen, kunnen goede plannen maken. Als het een plan is waar de meeste mensen het mee eens zijn, kan de gemeente het nog steeds uitvoeren.


 

Wat is een voorbeeld van wat de gemeenteraad doet?

Stel je voor dat de meeste mensen in de gemeenteraad meer bomen willen planten. Dan gaan zij samen praten over waar de bomen moeten staan. Misschien denken ze aan verschillende plekken. Dan moeten ze door samen te werken een plek zoeken waar iedereen blij mee is.

In een vergadering met alle 33 mensen bij elkaar, doen ze dan een voorstel. Dan mogen de mensen in de raad daarover stemmen. Als de meeste mensen het eens zijn met het voorstel, moet de wethouder die veel weet over bomen planten ermee aan de slag. Die maakt dan een plan over hoe de bomen worden geplant.

Dit kan soms even duren. Dan stellen de mensen in de raad vragen over de plannen en zorgen zij ervoor dat het goed verloopt. Uiteindelijk worden de bomen dan geplant in de gemeente. Zo kan de gemeente echt een verschil maken in de buurt waar jij woont.


 

Wat doet de burgemeester?

Onze burgemeester, Cornelis Visser.

De burgemeester werkt samen met de wethouders en de mensen in de gemeenteraad. Die zorgt ervoor dat de wethouders weten wat ze moeten doen. Ook is de burgemeester er bij als de gemeenteraad met elkaar een vergadering heeft. 

In de gemeenteraad zorgt de burgemeester er voor dat iedereen op een aardige manier met elkaar praat. De burgemeester houdt de gemeente ook veilig. Dit doet de burgemeester door te zeggen wat de politie en de brandweer moeten doen. 

De burgemeester is dus belangrijk, want die houdt een oogje op alles wat er speelt in de gemeente. De gemeenteraad mag zelf kiezen wie de burgemeester wordt. De persoon die wordt gekozen mag dan 6 jaar lang de burgemeester zijn.


 

Het is belangrijk dat mensen stemmen. Als je stemt, kan jij ervoor zorgen dat iemand die dezelfde dingen belangrijk vindt, namens jou de goede keuzes kan maken. Dit jaar mogen we drie dagen lang stemmen. Stem daarom op 14, 15 of 16 maart!