‘Meer invloed en betaalbaar wonen voor huurders’

19 oktober 2017

De woningnood in Katwijk is torenhoog. Zeker vergeleken met omliggende gemeenten, is het hier ongekend lastig om nog een geschikte en betaalbare woning te vinden. Vanwege het grote aantal mensen dat een huis zoekt, is het des te belangrijker dat wonen in Katwijk voor iedereen betaalbaar blijft.

Daarom heeft de PvdA al bijna een jaar geleden het college gevraagd ruimte te maken voor zogeheten ‘wooncoöperaties’. Dit houdt in dat huurders samenwerken en zelf de regie over hun wooncomplex krijgen. Zo hebben ze zaken als de vormgeving van hun woning en de hoogte van de huur in eigen hand, zodat die passen bij hun wensen en mogelijkheden. Onderzoek naar wooncoöperaties in Duitsland laat zien dat bewoners die zelf zeggenschap hebben, tevredener wonen. In Nederland is dit al officieel toegestaan sinds de Woningwet 2015.

Nu heeft wethouder Krijn van der Spijk namens het college ook eindelijk positief gereageerd op het idee van wooncoöperaties. Woningcorporatie Dunavie (niet te verwarren dus met wooncoöperaties) en Stichting Huurdersbelangen de Duinstreek (SHD) stonden al langer positief tegenover dit voorstel van de PvdA.

De steun en betrokkenheid van deze groepen is onmisbaar, omdat het oprichten van wooncoöperaties geen gemakkelijke opgave is met nog veel regels en voorwaarden. Volgens de PvdA moet de gemeente daarom samen met Dunavie en de SHD een actieve rol gaan spelen om huurders die dat willen te helpen bij het oprichten en onderhouden van hun wooncoöperaties.

Natuurlijk zijn wooncoöperaties alleen niet genoeg om de woningnood in Katwijk op te lossen, maar de gemeente kan niet zonder initiatieven als deze om de problemen op de woningmarkt tegen te gaan. De PvdA vindt het tijd voor betaalbare woningen en ziet dit dan ook als een goed begin en bovendien een kans voor het college om te laten zien waar zijn prioriteiten liggen.