19 december 2013

PvdA Ombudsteam Katwijk ontmoet Grip op de Knip

Op 12 december ontmoette twee hulpverlenende partijen elkaar voor een nadere kennismaking. Het PvdA Ombudsteam ondersteunt mensen die niet (meer) weten hoe zij  hun problemen moeten aanpakken en helpt ze weer op weg onder andere door ze in contact te brengen met organisaties die daar speciaal voor zijn opgericht. Zo ook Stichting Grip op de Knip in Katwijk.

Vanaf medio 2011 is Stichting Grip op de Knip een feit in Katwijk. Maar wat doet deze (landelijke) organisatie eigenlijk? Gert Verhoeff, coördinator van deze Stichting, legt het graag uit aan de leden van de Ombudsteam. Grip op de Knip biedt praktische steun aan mensen die in de financiële problemen zijn geraakt of dreigen te raken. Een situatie die iedereen kan overkomen en juist in deze tijd groeit het aantal mensen dat het financieel lastig heeft. Het groot aantal faillissementen bij ZZP’ers bijvoorbeeld zorgt ervoor dat ook goed opgeleide hardwerkende mensen in de problemen kunnen raken. Vaak is er ook sprake van een samenloop van omstandigheden zoals het verlies van een baan en ziekte. Als men in zo’n situatie verkeert biedt Grip op de Knip graag haar hulp aan.

Vrijwilligers.

Hoe werkt Grip op de Knip eigenlijk? Gert Verhoeff hierover: “Verzoeken van hulpvragers komen binnen via andere maatschappelijke organisaties/hulpverleners of rechtstreeks. Na een intakegesprek, wat bij de mensen thuis plaatsvindt, volgt er een plan van aanpak van een ‘Maatje’. Deze vervult de rol van coach. We beginnen met het verkrijgen van overzicht van de situatie, dan inzicht in de oorzaken om vervolgens te werken aan een beter uitzicht.” Al naar gelang de problemen waar mensen zich in bevinden kan de hulpverlening van Grip op de Knip vele weken duren. In de meeste gevallen zelfs maanden. Al het werk van Grip op de Knip wordt door vrijwilligers gedaan. De hulpverlening die zij bieden is gratis. De ‘Maatjes’ zijn getraind en zeer gemotiveerd om mensen te helpen en kijken verder dan alleen naar de financiën. Ook begeleiden ze de hulpvrager bij het ondernemen van stappen richting maatschappelijke organisaties. Het ontstaansrecht van de Stichting is voortgekomen uit het plaatselijke  Overlegorgaan Armoede Bestrijding van de gezamenlijke kerken. Armoede bestaat helaas ook in Katwijk en vanuit dit Overlegorgaan is Grip op de Knip in de KRV gemeente geboren. Nu ruim een jaar verder hebben meer dan 40 hulpvragers aan de bel getrokken en zijn 20 vrijwillige ‘Maatjes’ aan het werk om deze mensen te helpen. Inmiddels zijn er veel contacten gelegd  en samenwerkingsverbanden aangegaan met allerlei maatschappelijke organisaties in Katwijk. Zo is er bijvoorbeeld ook een rechtstreekse verbinding met de Voedselbank.

Voorkomen is beter dan genezen.

Het PvdA Ombudsteam Katwijk krijgt vaak vragen van mensen met financiële problemen. Bertine van Duijvenbode van het Ombudsteam is dan ook blij dat zij mensen naar Gert Verhoeff en zijn ‘Maatjes’ kan doorsturen. “Het biedt bijzonder goede perspectieven dat mensen vooraf geholpen kunnen worden voordat de schulden te hoog oplopen en er drastische maatregelen moeten worden genomen in mensenlevens. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen”, aldus Bertine. “Dankzij initiatieven als Grip op de Knip wordt Nederland toch een beetje sterker en socialer.” Voor wie meer wil weten over deze organisatie is er een website, www.gripopdeknipkatwijk.nl. Voor het aanvragen van hulpverlening kan men mailen naar [email protected] of bellen naar: 06-22062590.