Tijd voor de fiets! Geef fietsers voorrang op de rotonde.

4 april 2024

Voorrang voor fietsers

Het is tijd dat we een einde maken aan de onduidelijke verkeersregels voor fietsers en voetgangers in Katwijk. Fietsers moeten in Katwijk ook voorrang krijgen op rotondes. Als PvdA pleiten wij hier al heel lang voor.

Onduidelijke verkeerssituatie

Op dit moment is Katwijk de enige gemeente in de regio waar fietsers geen voorrang hebben op rotondes. Dat maakt de verkeerssituatie voor veel mensen die in Katwijk komen onduidelijk. En dit zorgt juist voor onveilige situaties voor fietsers en automobilisten. Ook omdat fietsers in onze gemeente op andere kruispunten weer wel voorrang hebben, zoals bijvoorbeeld op de Hoorneslaan.

Makkelijker doorfietsen

Tegenstanders wijzen naar onderzoek waaruit blijkt dat voorrang op rotondes voor fietsers onveiliger zijn. De fietsersbond geeft echter aan dat het verschil in veiligheid minimaal is. Ook is voorrang voor fietsers belangrijk om mensen meer op de fiets te krijgen. We steken als gemeente miljoenen in nieuwe en bredere fietspaden zodat je makkelijker kunt doorfietsen. Deze miljoen zijn voor niets als je vervolgens als fietser stil staat bij een rotonde.

Als PvdA willen wij dat er eenduidige verkeersregels gelden. Fietsers moeten dus in de voorrang!