Handen af van park naast het gemeentehuis!

Door Tom Reedijk op 19 februari 2024

Inwoners rondom het Bosplein zijn bezorgd over het verdwijnen van het park aan de Koningin Julianalaan, naast het gemeentehuis, door de uitbreidingsplannen van de Lidl. De PvdA neemt de zorgen van de inwoners serieus en maakt zich hard voor het behoud van dit spaarzame stuk groen. PvdA-raadslid Tom Reedijk: “Uitbreiding van de Lidl is mogelijk, maar mag wat ons betreft niet ten koste van het groen in het park.”

Onduidelijkheid

Het College van B&W heeft in een plan voor de aanpak van de kruising Bosplein genoemd dat de Lidl uitbreidingsplannen heeft. In het plan geeft het college aan dat  de raad ergens rond juni een keuze zal maken over de uitbreiding. De plannen zouden inhouden dat de Lidl verhuist naar de andere kant van de Boslaan en in het park aan de Koningin Julianalaan komt. Inwoners hebben vervolgens de PvdA benaderd omdat zij bezorgd zijn over de toekomst van het park. Tom Reedijk: “Inwoners maken zich terecht zorgen. Toen in het verleden uitbreidingsplannen aan de orde waren, heeft de gemeente altijd het standpunt ingenomen dat dit niet ten koste mag gaan van het groen in het park aan de Koningin Julianalaan. Nu is dat onduidelijk.”

Groen beschermen

Om een einde te maken aan de onduidelijkheid heeft Tom Reedijk samen met D66 vragen gesteld over het standpunt van de gemeente en over de rol die ze heeft in de ontwikkeling. Reedijk: “In onze versteende gemeente moeten we juist het kleine beetje groen wat we hebben beschermen. Daarom zou het goed zijn als de gemeente op voorhand duidelijkheid geeft en bebouwing in het park niet toestaat. Zoals we dat eerder hebben gedaan met bijvoorbeeld de Kwakelwei in Katwijk aan den Rijn. Want door op voorhand duidelijk te zijn beschermen we het groen, nemen we de bezorgdheid weg en kan alle inzet gaan naar wat hoog nodig is: het veiliger maken van de kruising Bosplein.”

Onderstaande vragen heeft de PvdA gesteld:

1. Is de gemeente een partij in het ‘project Lidl’ en zo ja, wat is daarin haar rol?

2. Is het park tussen de Koningin Julianalaan, Boslaan en Willem de Zwijgerlaan eigendom van de gemeente? Zo nee, van wie wel?

3. Dit gebied (de Koningin Julianalaan & Boslaan) is in het Groenbeleidsplan 2020-2029 aangemerkt als groendrager. Betekent dit dat er niet gebouwd kan en mag worden in het park tussen de Julianalaan, Bosplein en Willem de Zwijgerlaan?

4. Op 29 mei 2017 heeft het college per brief aan de Lidl laten weten niet in te stemmen met uitbreiding of herinrichting op een andere locatie. Met (onder andere) de reden dat de gemeente het open groen (op deze locatie) wil behouden en dat iedere planoptie rekening dient te houden met dit uitgangspunt. Heeft het college nu hetzelfde standpunt? Zo nee, graag een toelichting.

Tom Reedijk

Sinds 2017 kan ik mijzelf Valkenburger noemen. Valkenburg is echt een fijn dorp om te wonen met een sterke eigen identiteit. Denk bijvoorbeeld aan de Paardenmarkt of het zichtbare Romeinse verleden. En de band met het voormalige vliegkamp. Maar dat zit ‘m ook in de kleine dingen: mensen die elkaar groeten wanneer ze elkaar tegenkomen

Meer over Tom Reedijk