Niet minder bussen tussen Katwijk en Leiden!

Door Tom Reedijk op 25 augustus 2022

Het is onacceptabel dat Arriva heeft besloten dat er minder bussen tussen Katwijk en Leiden gaan rijden. Het OV-aanbod in Katwijk wordt hiermee nog kleiner. Daarom heeft ons raadslid Tom Reedijk samen met D66, CDA en GemeenteBelangen kritische vragen gesteld aan het college om erop aan te dringen meer bussen te laten rijden.

Pech voor werkenden en studenten

Vanaf maandag 22 augustus loopt er een zogenaamde ‘lentedienstregeling,’ waarbij minder bussen rijden. In de gemeente Katwijk gaat het specifiek om de lijnen 20 en 21 en R-Net 430 en 431. Reedijk: ‘Voor Rijnsburg is dat een verlies omdat daar ook geen Rnet-verbinding is. En met name de lijnen 430 en 431 zijn voor werkenden en studenten een belangrijke verbinding met Leiden en daarmee de rest van de provincie. Maar vergeet ook niet de mensen zonder auto, zoals jongeren of mensen die het niet kunnen betalen, die afhankelijk van het OV. Voor hen is dit vooral zwaar. Minder bussen betekent dus ook: minder makkelijk naar je school, opleiding, vereniging of (bij)baan.’

Aantrekkelijker OV

Het OV in de gemeente Katwijk is al krap, omdat er al eerder minder bussen zijn gaan rijden. Het college heeft gezegd juist reizen met de bus en trein aantrekkelijker te willen maken dan met de auto. Maar daarvoor moeten er genoeg bussen richting het station rijden, wat nu dus minder wordt. Reedijk: ‘Deze dienstregeling is voor de zomer ook al ingezet en dat leidde tot volle bussen in de spitsuren. Daarmee maak je het OV niet aantrekkelijk. Als Arriva dan vervolgens besluit weer minder bussen te laten rijden wordt het nooit wat. Het college zou hier wat ons betreft actie op moeten ondernemen.’