Opkomen voor mensen – Algemene beschouwingen 2021

Door Matthijs van Tuijl op 4 november 2021

We staan bijna aan het einde van deze raadsperiode. Over 4 maanden zijn er verkiezingen en maken we een keuze waar we voor op willen komen, voor wie we willen opkomen. Er ligt een hele duidelijke keuze voor met de vraag: in wat voor een gemeente voel jij je thuis?

De afgelopen jaren hebben we voor moeilijke beslissingen gestaan. Beslissingen waarbij het er toe deed welke keuze de gemeenteraad maakte en dus welke partijen een meerderheid hadden. Zo hebben we vorig jaar nog 5,2 miljoen euro structureel moeten bezuinigingen. Als het aan sommige partijen had gelegen hadden we daarbij gekort op de bijzondere bijstand, op cultuur, op ontmoeting in de wijken, het jeugd en jongerenwerk en hard op PGB’s in de zorg. Maar die keuze maakten wij niet. Wij maakten de keuze om op te komen voor mensen, juist voor die mensen waar we er voor moeten zijn. De huidige begroting laat richting 2025 een overschot zien van rond de 2,8 miljoen euro (structureel). Dat is goed nieuws, maar laten we ons wel beseffen dat we het dit jaar niet meer hadden kunnen herstellen als we wel hadden bezuinigd op die dingen die mensen keihard raken. En daarom doet het er toe of er een sterke Partij van de Arbeid is. Het doet er toe of we keuzes maken voor mensen en of we een sociale koers varen.

Bij de installatie van de huidige coalitie maakten wij als PvdA een belangrijke belofte. Ja er was een teleurstelling dat het toen niet lukte, maar wij gingen niet zitten mokken langs de zijlijn. Wij maakten een belofte om mee te doen en ik ben blij dat we daarmee de afgelopen 4 jaar een belangrijke rol hebben kunnen spelen voor een sociaal Katwijk.

‘Wonen is een recht en de woningbouw hoort geen markt te zijn, waar alleen mensen met genoeg geld iets kunnen vinden.’

Betaalbare woningen

Daar zijn we absoluut nog niet klaar mee. Een van de belangrijkste opgaven de komende tijd is het bouwen van huizen. Maar ook hier gaat het er om welke keuzes we maken als politiek, zowel landelijk, provinciaal als lokaal. Simpel roepen dat we moeten bouwen, bouwen, bouwen; daar is nog nooit een huis door neergezet. Het gaat er om hoe we dat willen doen en voor wie. Als PvdA willen we juist sociale woningbouw, huur en koop, voor mensen met een normale portemonnee. Wonen is een recht en de woningbouw hoort geen markt te zijn, waar alleen mensen met genoeg geld iets kunnen vinden. Huisjesmelkers en beleggers moeten we daarom ook in Katwijk aanpakken.

Het is goed om te zien dat er werk wordt gemaakt om de komende jaren veel woningen te bouwen, zowel op Valkenhorst als binnen de bestaande bebouwing. Laten we daar tempo mee maken. Eerder dienden we samen met het CDA ook een motie in voor tijdelijke woningbouw. Wat de PvdA betreft moeten we hier ook echt voor gaan op Valkenhorst. En wij horen graag wat de laatste stand van zaken is.

Laten we bij de discussie over woningbouw niet oeverloos praten over wel of geen hoogbouw in Katwijk. Wat de PvdA betreft mogen we zeker hoger bouwen. Het gaat er daarbij om hoe het gebouw er uit ziet en hoe het in de omgeving past. Dat is namelijk ook een hele goede manier om er voor te zorgen dat we voldoende groen kunnen toevoegen aan onze gemeente.

‘Waarom zetten we bijvoorbeeld geen initiatief op waarbij inwoners zelf kunnen aangeven waar nog meer groen kan bijkomen, waar meer bomen geplant kunnen worden’

Groen Katwijk

Groen is namelijk keihard nodig in onze gemeente en dat kan zeker ook hand in hand gaan met woningbouw. Recent zagen we de discussie alweer terug in de gemeenteraad. Wel of geen groennorm bij projecten/nieuwbouw, hoeveel bomen willen we. Als PvdA zijn we daar heel duidelijk over: we hebben veel en veel meer groen nodig in Katwijk. Op plekken zoals de Kwakelwei, maar ook op heel veel andere plekken. En toen we die discussie laatst hadden in de gemeenteraad toen moest ik gelijk aan een aantal nieuwbouwprojecten denken. Waar vaak kleine boompjes geplant worden en ook helemaal niet zoveel en waar dan vervolgens wat stroken gras worden bijgezet. Er zijn zoveel plekken waar echt direct nog meer bij kan komen. Waarom zetten we bijvoorbeeld geen initiatief op waarbij inwoners zelf kunnen aangeven waar nog meer groen kan bijkomen, waar meer bomen geplant kunnen worden? Zou de wethouder daarvoor open staan? En waarom stellen we ons als Katwijk niet de ambitie om richting de groennormen van het landelijk gemiddelde te gaan. Dat zijn ook keuzes die voorliggen.

Groen betekent een duurzaam Katwijk. Ja, ook een gasloos katwijk. Die ambitie moeten we blijven uitspreken. Isolatie en van het gas af is zo enorm belangrijk, juist voor mensen die minder te besteden hebben. Zij zijn als eerste de dupe van stijgende gasprijzen, zoals we dat nu zien. Daarbij wat de PvdA betreft met als belangrijke randvoorwaarde: je kan niet groen doen als je rood staat. We laten mensen met minder geld niet de dupe worden van de energietransitie, we nemen ze hierin mee. Want het doet er toe of we voor mensen opkomen.

‘Wat de PvdA betreft laten we niemand in de kou staan en moet iedereen zich thuis kunnen voelen in Katwijk’

Armoede bestrijden

Dat betekent ook dat iedereen mee kan doen met het sociale leven, dat je als gezin rond kunt komen. We zien ook in Katwijk dat het aantal huishoudens dat gebruik moet maken van de voedselbank aan het stijgen is. Steeds meer mensen hebben financiële problemen en met de stijgende gasprijzen, energiekosten en oplopende inflatie lost dat probleem zich niet vanzelf op. Onlangs hebben we als gemeente het uitvoeringsplan armoede besproken. Een plan met een goede insteek: om meer regie te pakken, om meer te kijken naar samenwerking tussen organisaties en het taboe, de schaamte weg te halen. Wij vinden dat we daarbij meer moeten doen. We hebben een oproep gedaan een plus-scenario uit te werken en meer financiële middelen beschikbaar te stellen. Omdat we alles uit de kast moeten halen om te voorkomen dat meer mensen en gezinnen in de problemen komen. Want het doet er toe of we voor mensen opkomen. Wat de PvdA betreft laten we niemand in de kou staan en moet iedereen zich thuis kunnen voelen in Katwijk.

De afgelopen tijd was een lastige periode in de jeugdzorg. Waarbij er een: ‘nee, tenzij’ regeling werd gehanteerd. Geen nieuwe behandeling, tenzij het echt niet anders kan. Een geldkwestie voor ons als gemeente, maar niet voor jongeren die op een wachtlijst terecht komen. Nu er weer meer financiële ruimte ontstaat willen we als PvdA echt dat we gaan werken aan het terugdringen van wachtlijsten.

De Bibliotheek

Vier jaar geleden hebben we hier tijdens de gemeenteraadsverkiezingen een hele platte discussie gevoerd. Bent u voor of tegen een nieuwe bibliotheek? Er werd gestrooid met bedragen, miljoenen en een beeld gecreëerd alsof de gemeenteraad gek was dat ze een goede bibliotheekvoorziening wilde. De kans bestaat dat we deze discussie weer gaan voeren aankomende maart. Ik wil daarbij een ding heel erg duidelijk maken. De PvdA was en is voor een goede bibliotheekvoorziening. Het zorgt er namelijk voor dat mensen kansen krijgen in onze gemeente, juist ook mensen en kinderen die het minder goed hebben. Dat ze taalondersteuning krijgen, elkaar kunnen ontmoeten en net iets makkelijker een ingang vinden om problemen te kunnen oplossen. Daarom moeten we als gemeenteraad lef gaan tonen en hier een oplossing voor vinden.

De vraag is echt in welke gemeente wij willen leven en waar we voor willen gaan. Maken we keuzes om voor mensen op te komen om te zorgen dat iedereen zich hier thuis voelt of maakt ons dat niets uit zolang we de OZB maar laag houden?

Matthijs van Tuijl

Mijn naam is Matthijs van Tuijl en ik ben trots de fractievoorzitter van de PvdA in Katwijk te mogen zijn. Katwijk is de gemeente waar ik geboren en opgegroeid ben. Het is de plek waar ik me altijd thuis heb gevoeld en waar vrienden en familie wonen. Ik ben nu 35 jaar en in die

Meer over Matthijs van Tuijl