PvdA wil meer groen tussen N206 en huizen op Valkenhorst

Door Tom Reedijk op 12 januari 2022

De PvdA Katwijk wil dat er een bredere groenstrook komt tussen de N206 en de nieuwbouwwijk Limesbuurt op Valkenhorst. De eerste schets van deze nieuwe wijk laat namelijk zien dat de huizen dicht tegen de N206 gebouwd zullen worden. De groenstrook tussen Valkenhorst en de N206 wordt veel kleiner dan eerder in de plannen stond. De PvdA dient daarom donderdag tijdens de raadsvergadering een amendement in om de groene buffer tussen de weg en de huizen te vergroten.

“Meer betaalbare woningen in Katwijk en meer groen in de wijk, dat zijn twee belangrijke punten voor de PvdA.”

Woningnood
Dat de huizen nu dichter aan de weg gepland staan dan eerst gedacht, komt doordat er 600 extra woningen gebouwd worden die niet in de eerste plannen stonden. De PvdA is nog steeds groot voorstander van het toevoegen van deze extra woningen. Ten eerste omdat er een enorme woningnood is. Ten tweede omdat deze 600 extra woningen ook betaalbare woningen worden, en daar is een groot tekort aan. Maar volgens de PvdA kan ook met deze extra huizen prima een groter groen gebied tussen de N206 en de huizen gerealiseerd worden.

Wens van de inwoners
Het plan om meer groen aan te leggen sluit ook aan bij de wensen van inwoners. De wijkraad van Valkenburg en een aantal inwoners hebben namelijk aangegeven dat ze niet gelukkig zijn met de betonnen muur die langs de N206 zou komen. Nu de gemeenteraad de eerste schets van het gebied heeft gezien kunnen er nog opdrachten worden meegegeven voor de definitieve versie, het Stedenbouwkundig Plan. Daarvoor heeft de PvdA nu in samenwerking met D66, Fractie Smits, CDA, GemeenteBelangen en Hart Voor Katwijk dus een amendement opgesteld, dat de opdracht geeft een bredere groenstrook op te nemen dan nu wordt voorgesteld. Voor de PvdA kan dit betekenen dat elders in de wijk meer hoogbouw komt. Want ook in de Limesbuurt zelf moet voldoende openbaar groen zijn.

Een belangrijk speerpunt bij de komende verkiezingen voor de PvdA zijn meer betaalbare woningen en meer groen in de wijk. Met dit amendement voegen we daad bij het woord.”, aldus PvdA-burgerraadslid Tom Reedijk.

Tom Reedijk

Sinds 2017 kan ik mijzelf Valkenburger noemen. Valkenburg is echt een fijn dorp om te wonen met een sterke eigen identiteit. Denk bijvoorbeeld aan de Paardenmarkt of het zichtbare Romeinse verleden. En de band met het voormalige vliegkamp. Maar dat zit ‘m ook in de kleine dingen: mensen die elkaar groeten wanneer ze elkaar tegenkomen

Meer over Tom Reedijk