Partij voor de Dieren in Katwijk

Als gemeente gelegen aan zee, hebben we de taak om te zorgen voor onze bijzondere natuur en de dieren die hier leven. Hoewel de Partij voor de Dieren niet vertegenwoordigd is in de gemeenteraad van Katwijk, verzekeren wij je: de PvdA Katwijk is de juiste plek voor iedere dorpsgenoot met oog voor de wereld om ons heen.

Onder leiding van Katwijkse voorvrouw Esther Ouwehand heeft de Partij voor de Dieren onze landelijke politiek de juiste kant op weten te duwen. Maar ook op lokaal niveau is er veel te beslissen over hoe onze directe leefomgeving er uit ziet. Willen we ruimte maken voor auto’s, of voor dieren en groen? Dat zijn keuzes die in de gemeenteraad worden gemaakt. Wij beloven: we zetten 100% in op leefbare, groene wijken.

• Echte groene ambitie: 14.500 bomen planten, eentje voor ieder kind in Katwijk.
  • Financiële steun voor de Dierenambulance.
  • We motiveren dorpsgenoten hun tuinen te ‘ontstenen’: meer groen in de tuin is goed voor insecten.
  • Natuurvriendelijk onderhoud: bij (her)inrichting gaat groen en water altijd boven de auto.
  • Burgers beslissen mee: we betrekken burgers bij groene plannen.

Alle kleine bee(s)tjes helpen

Mensen zijn niet alleen op de wereld. We zijn afhankelijk van en verantwoordelijk voor de flora en fauna om ons heen. De Partij voor de Dieren maakt die boodschap luid en duidelijk, en de PvdA Katwijk draagt dit met trots uit. We maken deel uit van een dierbaar ecosysteem, wij als mensen hebben de taak die beschermen en versterken. Daar heeft de PvdA Katwijk plannen voor. We willen veel meer groen in onze wijken, iets dat de huidige wethouder voor groene ontwikkeling niet is gelukt. Onder zijn bewind zijn er slechts zeven bomen bij gekomen de afgelopen vier jaar. Ons plan is ambitieus – een boom planten voor elk kind in onze gemeente – maar de natuur staat er slecht voor in onze versteende dorpen, dus hoge doelen zijn nodig.

Met struiken langs de straten, bomen in de wijk, planten in de voortuinen, maken we de gemeente veel uitnodigender voor dieren, die het recht hebben om te bestaan en floreren samen met ons. We zetten ook sterk in op duurzaamheid. De klimaatcrisis raast door, we hebben haast. De gemeente moet het goede voorbeeld geven en bij nieuwbouw en renovaties inzetten op het gebruik van diervriendelijke, duurzame grondstoffen en recyclebaar materiaal op evenementen.

Groen doen we samen

De gemeente groen maken kan niet alleen. We merken in gesprekken dat veel dorpsgenoten weinig vertrouwen hebben in de (lokale) politiek. De politiek is van iedereen, dus dit is schandalig! Wij willen daarom beter samenwerken met onze burgers. We gaan het gesprek aan en betrekken dorpsgenoten in de besluitvorming, vooral als het aankomt op extra groen in de wijk. Wie weet er nou beter wat goed is voor de straat dan de mensen die daar wonen?

Wanneer het vertrouwen tussen dorpsgenoten en de politiek weer toeneemt, kunnen we veel beter samenwerken om echt iets te betekenen voor onze natuur. Dan kunnen we elkaar aanmoedigen om grijze, versteende tuinen te laten verwilderen en planten hun natuurlijke koers te laten gaan. Om vogelhuisjes te plaatsen en insectenhotels, of rustplekken voor bijen. Het redden van onze natuur ligt natuurlijk vooral bij de vervuilende grootverdieners en megabedrijven. Maar als we allemaal iets bijdragen aan dit proces, verbindt dat ook ons met elkaar en met de wereld waarin we leven. En dat is dierbaar.

Vrijheid voor mens en dier

De Partij voor de Dieren is een groot voorstander van de persoonlijke vrijheid. Ook de PvdA Katwijk heeft dit als topprioriteit. De vrijheid om te kunnen zijn wie je bent, met volle trots. De LHBTI+ gemeenschap moet bloeien en veilig kunnen bestaan. Nieuwe Katwijkers moeten zich welkom voelen in de gemeente. De gemeente moet ook bereikbaar zijn voor iedereen, in het bijzonder voor mensen die moeite hebben met lopen, in een rolstoel zitten, of leven met een andere beperking. Wij willen in 2026 de meest toegankelijke gemeente van Nederland zijn: hoge ambitie, maar we gaan ervoor!

We willen de winkels op zondag openstellen, zodat mensen kunnen gaan en staan waar ze willen, wanneer ze willen. En niks verboden wordt door religieuze partijen. Maar ook dieren moeten vrijuit kunnen leven. Daarom gaan we de Dierenambulance compenseren, zodat dieren geholpen worden en gezond kunnen leven, net als wij. We hebben de bijzondere taak om de watervogels aan de zee en de dieren in de duinen, volwaardig en natuurlijk te laten leven. Hier zal de PvdA Katwijk oog op hebben en oog op houden.

Maar wij kunnen dat alleen doen met jouw vertrouwen. De PvdA Katwijk weet, net als de Partij voor de Dieren, hoe je dingen voor elkaar kunt knokken met weinig zetels. Maar hoe meer zetels, hoe makkelijker we groen beleid op de agenda kunnen zetten. Stem daarom op 14, 15 of 16 maart op de PvdA Katwijk. Een sociale partij die gaat voor mens en dier!