Het openbaar vervoer moet voor iedereen toegankelijk zijn. Helaas is dat nog niet altijd het geval, bijvoorbeeld voor mensen die slechtziend zijn of in een rolstoel zitten. Zo heeft ons raadslid Truus Gerse lange tijd niet met de bus gereisd, omdat ze met haar rolstoel vaak niet naar binnen kon. Daarom is de PvdA-fractie op pad gegaan met vertegenwoordigers van Arriva, Provincie Zuid-Holland en onze gemeente om te kijken wat er wordt gedaan om reizen met de bus voor iedereen mogelijk te maken.
OV moet betrouwbaar zijn
Goed openbaar vervoer gaat niet alleen over dat de bus op tijd rijdt. Je moet er ook op kunnen rekenen dat je met een beperking er nog steeds gebruik van kan maken. Truus Gerse: “Bij de dichtstbijzijnde halte voor mij in Rijnsburg kan ik zelf niet opstappen. Daarom dacht ik: hier moet aandacht voor komen en laat ik dat doen met degene die erover gaat.” Samen met Provinciebestuurder Frederik Zevenbergen, ambtenaren van de Provincie, de gemeente Katwijk en de regiodirecteur van Arriva werd daarom een reis gemaakt met de R-net-bus van Leiden Centraal naar de Boulevard in Katwijk. “Ik merkte al snel dat een aantal zaken inmiddels beter waren geregeld,” vertelt Truus. “Zo bleek er een assistentieknop aan de buitenkant van de bus te zitten waardoor de chauffeur kan komen helpen bij instappen. In de bus had ik voldoende ruimte, ik had zelfs mijn handbike mee kunnen nemen als ik dat wilde.” Er waren ook enkele verbeterpunten, zoals de raamsticker die het zicht belemmerde waardoor je niet kunt zien of je bij je halte bent. Of dat mogelijk door drukte de omroep moeilijk hoorbaar was.
“Het toegankelijker maken van het openbaar vervoer is iets dat je gezamenlijk moet doen.”
Een toegankelijke gemeente
Toegankelijk OV gaat niet alleen over of de bus zelf toegankelijk is. Maar ook over de bushaltes waar je opstapt. Daar mankeert nog vaak wat aan. Truus Gerse: “De halte waar we vandaag uitstapten was bij de Vuurbaak. De R-net-halte is daar goed op orde. Maar de haltes bij het Vuurbaakplein zelf zijn niet toegankelijk. Een halte is daar zo smal dat ik daar niet eens op kom.” De Provincie stelt subsidie beschikbaar om dit soort haltes aan te pakken. Dat zou de gemeente met beide handen moeten aangrijpen, vindt Provinciebestuurder Zevenbergen. De openbare ruimte is namelijk voor iedereen, maar lange tijd is toegankelijkheid een bijzaak of een extraatje geweest bij bouwprojecten. De buslijnen, de Provincie en onze gemeente werken hard om toegankelijkheid nu hoog op de prioriteitenlijst te zetten. Dat is fijn voor in de toekomst, maar een hoop plekken zijn nog altijd ingericht zonder oog voor mensen met een beperking. Bij renovaties worden die plekken dan opgeknapt. Daarbij is het belangrijk dat mensen met een beperking mee kunnen denken over de plannen, zoals Truus Gerse weet vanuit haar werk voor Platform Gehandicaptenbeleid: “Het toegankelijker maken van het openbaar vervoer is iets dat je gezamenlijk moet doen.”
Problemen? Laat het weten!
Hoewel er verbeteringen gemaakt zijn in de bus, door bijvoorbeeld een assistentieknop en meer ruimte voor rolstoelgebruikers, is er nog genoeg te doen binnen én buiten de bus. Als je zelf een probleem met de toegankelijkheid ontdekt, laat het dan weten bij de klantenservice van Arriva of R-net. Onze gemeente heeft Fixi, een meldpunt voor problemen in de buitenruimte. Maar ook de PvdA-fractie denkt graag met je mee, want het is belangrijk dat mensen voor wie plekken en diensten ontoegankelijk zijn, gehoord worden.
In onze gemeente moet iedereen mee kunnen doen, dat begint bij een openbare ruimte die voor iedereen toegankelijk en bereikbaar is. Daar blijven we hard voor werken.