Mee doen (met de geschiedenis) in Katwijk

Door Tijmen de Vries op 10 september 2023

Iedereen doet mee! Dat maakt Katwijk sterker. De afgelopen zonnige zaterdag stond in het teken van de Open Monumenten Dag en het Doe Mee Festival.

🌈Tot en met 11 oktober (Coming Out Day) zijn het de Doe Mee Weken. Sociale organisaties en initiatieven laten Katwijk dan van hun beste kant zien. Ze laten ook zien: we zijn er voor je en je kunt mee doen. Bijvoorbeeld om eenzaamheid en armoede te bestrijden, of kunst en muziek met elkaar te maken.

Burgerlid Tijmen: “Iedereen heeft wel eens een steun in de rug nodig. Al deze groepen kunnen daar een handje bij helpen.”

Het was ook Open Monumenten Dag. Enthousiaste vrijwilligers stonden klaar om uit te leggen wat de Katwijkse monumenten zo bijzonder maakt. Het brengt de geschiedenis dichtbij. Zo bezochten Truus Gerse en Tijmen de Vries de boot waarmee de Stijkelgroep tijdens de Tweede Wereldoorlog gevaren heeft.

🌊De Stijkelgroep was een van de eerste Nederlandse verzetsgroepen in de Tweede Wereldoorlog. Drie Katwijkse mannen waren daar deel van, maar zij werden slachtoffers van de Duitse soldaten. Afgelopen week is er een monument voor hen geplaatst.

Tijmen de Vries

Ik ben geboren en getogen in Rijnsburg. Wat het leven ook bracht, de gemeente voelde altijd als thuis. Sinds april van 2022 ben ik burgerlid namens de PvdA Katwijk en mag ik jou vertegenwoordigen bij vergaderingen! Kunnen leven in een sociaal, groen, en vrij land is zoveel waard. En wat vind ik het mooi om

Meer over Tijmen de Vries