‘Werk van De Brug is onmisbaar’

Door Tom Reedijk op 6 januari 2023

Hulp bij verslavingen, dakloosheid of eenzaamheid. Mensen met problemen moeten op verschillende manieren worden geholpen. Dat vraagt om goede samenwerking en vertrouwen tussen de gemeente en hulporganisaties. Vlak voor de jaarwisseling waren Truus, Tijmen en Tom daarom op bezoek bij De Brug. Daar gingen ze met manager Henk en ervaringsdeskundigde en medewerker Wilma in gesprek over het werk wat ze doen.

Hulp dichtbij
De Brug is een organisatie die mensen helpt die te maken hebben met verslaving en allerlei andere problemen. Zoals bijvoorbeeld dakloosheid en eenzaamheid. Met hun inloophuis in de Hoornes bieden zij al jaren mensen een plek in de wijk waar ze terecht kunnen voor een maaltijd, kop koffie en warmte. Dat doen ze niet alleen in de Hoornes maar bijvoorbeeld ook in de Molenwijk. Ook zoeken zij mensen op met hun maaltijdenproject. Daarmee brengen zij eten langs bij mensen die eenzaam zijn of hulp afhouden. Op deze manier komen ze in contact en lukt het ze mensen de juiste hulp te bieden.

Subsidie
Eerder dit jaar zag het ernaar uit dat de subsidie voor dit project zou komen te vervallen. Door een amendement wat wij hebben ingediend is dit gelukkig voorkomen. Als PvdA vinden wij het belangrijk dat de gemeente dit blijft ondersteunen. Per begin dit jaar is echter de subsidie voor de inloopplek in de Molenwijk vervallen, waardoor dit project gestopt is. Als PvdA zijn we hier geen voorstander van. Het is, zeker in de Molenwijk, belangrijk plekken voor ontmoeting te behouden. En door dit soort vormen van hulp dichtbij lukt het om mensen die het het moeilijkst hebben goed te helpen. Het gesprek ging over veel onderwerpen. Bijvoorbeeld over het belang van goede samenwerking met de gemeente en de toegenomen administratieve lasten. Henk benadrukte het belang van goed samenwerken met Katwijkse hulporganisaties die vaak al veel doen en goed weten wat er speelt.

Een eigen manier van werken
Het ging ook over de visie van De Brug op het aanpakken van verslavingsproblemen. Wilma is zelf ervaringsdeskundige en begeleidt nu mensen die te maken hebben met verslaving. Haar verhaal was indrukwekkend en haar ervaring is van groot belang om mensen goed te kunnen helpen. Na ons lange gesprek ging ze nog langs bij iemand die het moeilijk had, om te kijken of het goed ging. Het tekent de betrokkenheid en de manier van aanpak: buiten kantoortijden, dichtbij en onorthodox.

Dit soort vormen van hulp moeten wat ons betreft blijvend steun krijgen van de gemeente.

Tom Reedijk

Sinds 2017 kan ik mijzelf Valkenburger noemen. Valkenburg is echt een fijn dorp om te wonen met een sterke eigen identiteit. Denk bijvoorbeeld aan de Paardenmarkt of het zichtbare Romeinse verleden. En de band met het voormalige vliegkamp. Maar dat zit ‘m ook in de kleine dingen: mensen die elkaar groeten wanneer ze elkaar tegenkomen

Meer over Tom Reedijk