SP in Katwijk

In een gemeente als Katwijk is een links tegengeluid enorm belangrijk. Als enige linkse partij in de gemeente, vertegenwoordigt de PvdA Katwijk een diverse groep dorpsgenoten. Hier lees je waarom je als SP-stemmer bij de PvdA Katwijk op de goede plek zit.

Op het moment is er een rechtse meerderheid in de gemeenteraad. Verregaande bezuinigingen, geen omkijk naar de kleine man, onze dorpen overleveren aan beleggers: dat zijn angsten die we delen. We zetten alles op alles om de raad de juiste kant op te trekken. Door actief alternatieven te bieden, plannen scherp en kritisch te bevragen en op te komen voor de belangen van de hardwerkende mens.

• Sterkste inzet op armoedebestrijding en participatie.
  • Poten in de modder: een partij die makkelijk bereikbaar is en altijd open voor gesprek.
  • Snel en betaalbaar onderdak voor Katwijkers in nood, zoals alleenstaande ouders die in scheiding liggen en onze jongeren.
  • Zorg gericht op de mens, niet op het maken van winst.
  • Brede beweging, gedragen en aangevoerd door mensen met echte ervaring.

Niemand in de kou!

Onze gemeente valt en staat met de inzet van onze bewoners. Het is daarom van groot belang dat we iedereen betrekken in de samenleving. Als de arbeidsmarkt niet toegankelijk is, moet de gemeente ingrijpen en mensen een steun in de rug geven. Daarom investeren we bijvoorbeeld in het versterken van basisvaardigheden, zoals lezen, schrijven en rekenen. Vanuit de maatschappelijke agenda bieden we openbare lessen aan, over hoe je belastingaangifte doet, toeslagen aanvraagt, of een zorgverzekering regelt.

De gemeente moet veel sterker ingrijpen om armoede tegen te gaan. Wij pakken het bij de wortels aan: door samen te werken met instanties en hulpverleners, zodat schulden vroeg worden gesignaleerd. We versoepelen de inkomensgrenzen voor gemeentelijke voorzieningen. En er is geen betere hulp op maat, dan die vanuit de samenleving zelf: daarom ondersteunen we kleinschalige buurtinitiatieven.

Een politiek die luistert

Contact houden met de gewone mens maakt de SP sterk: ook wij vinden dit heel belangrijk. Onze vrijwilligers zijn geregeld te vinden op straat, om te luisteren naar de zorgen van onze dorpsgenoten. Uit die vele gesprekken blijkt: een groot deel van de mensen gelooft niet dat de gemeente naar hen luistert. Dit is schandalig. De politiek is immers van iedereen. Iedereen moet zich vertegenwoordigd voelen, maar toch blijft de opkomst voor raadsverkiezingen laag en het wantrouwen groot.

Wij willen dat de gemeente de burger weer serieus neemt. Door serieus naar burgerinitiatieven te kijken. We moeten geen grote projecten maken vóór mensen, maar mét mensen. Jongeren willen we vanaf jongs af aan betrekken, door lessen te geven op school en participatie aan te moedigen. Als iemand aanbelt bij de gemeente voor hulp of met een idee, wordt diegene serieus genomen, niet behandeld als een kind.

De juiste mensen

Voor echte verandering heb je de juiste mensen nodig. Onze partij wordt gedragen en aangevoerd door mensen uit elke porie van de samenleving. Wij zijn trots op onze lange lijst kandidaten en vrijwilligers die in hun dagelijks leven onze standpunten uitdragen.

Mensen die de mouwen opstropen en als vrijwilliger direct werken aan verbetering, zoals onze Truus Gerse, Anneke van der Sluis en Co Viele. Onze zorgmedewerkers, zoals Fadoua Oilad Adj Amar en Edwin Mons, die met eigen ogen hebben gezien wat bezuinigen met een sector doet. Mensen uit de vakbond, zoals Arianne Leijenaar, Gijs Ouwehand en Peter van der Nol, die zich al jarenlang hard maken voor de rechten van werknemers.

Net als de SP zijn we een strijdlustige partij, aangevoerd door hardwerkende mensen, die de laatste jaren heeft laten zien dat we met weinig zetels, nog steeds veel voor elkaar kunnen knokken.

Maar hoe meer zetels we hebben, hoe sterker we staan als front. Hoe sneller we dingen kunnen veranderen. Daarom vraag ik je om jouw vertrouwen in ons te stoppen. Stem voor diegene die het zwaar heeft. Stem voor een open politiek. Stem voor een partij met vakkennis. Stem op 14, 15 en 16 maart op de PvdA Katwijk.